Nu blir det alltmer skarpt lÀge nÀr det gÀller spÄrvagnsutbyggnaden i Uppsala. TyvÀrr genomförs projektet hela tiden med minsta möjliga majoritet. En stabil och lÄngsiktigt hÄllbar framtid för Uppsala krÀver breda och blocköverskridande lösningar, nÄgot som det nuvarande ledarskapet i Uppsala kommun inte förmÄtt frambringa.
Att Uppsala och Knivsta vÀxer Àr en sjÀlvklarhet. Vi har ett unikt lÀge i Storstockholmsregionen, nÀrmare till Arlanda Àn Stockholm, och nu med en frÄn regeringen beslutad utbyggnad av jÀrnvÀgen till fyra spÄr.
Vi börjar komma i kapp med bostadsförsörjningen, men framöver behöver vi fĂ„ en mer verklighetsanpassad tillvĂ€xt Ă€n hittills. Att ensidigt bygga högt och tĂ€tt, som man gjort i exempelvis i Industristaden, Rosendal, Ăstra Salabacke och centrala Knivsta, har inte bidragit till goda boendemiljöer. Det Ă€r ocksĂ„ viktigt att i tidigt skede planera för skolor, Ă€ldreboenden, infrastruktur och trygghet som mĂ„ste finnas pĂ„ plats och fungera, och rĂ€cka till Ă€ven för de nyinflyttade invĂ„narna.
Ăven kollektivtrafiken behöver byggas ut. Regionen har de senaste decennierna gjort kraftiga satsningar pĂ„ utökad spĂ„rbunden trafik, i form av UpptĂ„get, MĂ€lartrafik och SL:s pendeltĂ„g. Men tĂ„gtrafiken har kantats av stora problem med instĂ€llda avgĂ„ngar, och behovet av omstigningsplatser i form av exempelvis pendlarparkeringar och cykelstĂ€ll vid busshĂ„llplatser har inte blivit ordentligt mött.
Kristdemokraterna i Uppsala har tidigare drivit pÄ för spÄrvÀg i staden. Under senare Är har vi dock haft en process dÀr vÄra medlemmar dragit i bromsen, vilket vi tror speglar motstÄndet som finns ocksÄ bland vÀljarna. Skall man genomföra en spÄrvagnsutbyggnad mÄste det finnas ett stöd hos befolkningen, och en efterfrÄgan pÄ denna mycket dyra investering.
Det finns vÀldigt mÄnga frÄgetecken runt spÄrvagnsutbyggnaden i Uppsala. 17 kilometer spÄrvÀg för 7-8 miljarder kronor, varav staten har lovat bidra med cirka 3 miljarder. Utbyggnaden skapar en trafikinfarkt runt Uppsala Centralstation dÀr Islandsbron och Kungsgatan stÀngs av för biltrafik.
Vi vet Ànnu inte om det kommer att kunna byggas en bro över FyrisÄn, med tanke pÄ intrÄng i natur- och kulturmiljövÀrden. Vid vÀg 255 i NÄntuna ska det byggas en stor spÄrvÀgsdepÄ, utan att brofrÄgan Àr löst. Beslut runt utbyggnad tas redan nu fortlöpande i bÄde region och kommun.
Vid en distriktsstÀmma för Kristdemokraterna i Uppsala lÀn 2021 fattade partiet beslut om att sÀga nej till spÄrvÀgsutbyggnaden. Vi kommer dÀrför att rösta nej i alla beslut som bidrar till spÄrvÀgsutbyggnad, bÄde i kommunerna och i Region Uppsala, dÀr vi ocksÄ representerar vÄra vÀljare i hela lÀnet.
Ăven om Liberalerna i Uppsala Ă€ndrat stĂ„ndpunkt för tredje gĂ„ngen pĂ„ mindre Ă€n ett Ă„r Ă€r det viktigt att förstĂ„ att det Ă€r Utvecklingspartiet Demokraterna som möjliggjort den fortsatta spĂ„rvagnsutbyggnaden genom att stödja S-V-MP. Hade UP efter valet beslutat stödja Alliansen, hade planerna vid det hĂ€r laget stoppats!
Nu har vi Ă€ven en ny regering, som strukit de mycket kostnadskrĂ€vande planerna pĂ„ höghastighetstĂ„g â vilket frigör resurser för vanliga jĂ€rnvĂ€gsinvesteringar och underhĂ„ll. VĂ„r infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) har varit tydlig med att det bostadsbyggande som nu ska prioriteras Ă€r smĂ„husbyggande, bostĂ€der som mĂ€nniskor i Sverige önskar allra helst.
Projektet att bygga 48 000 nya bostÀder, för runt 100 000 nya invÄnare, i södra Uppsala och Knivsta, som S-MP-regeringen drev igenom 2018, Àr ett miljonprogramsprojekt.
NÀr det nu blir alltmer uppenbart vad dessa volymer faktiskt innebÀr har vÀljarna redan sagt sitt i Knivsta, och M-S-C-MP-V-majoriteten som drivit igenom detta har tvingats avgÄ. Vi vill varna för vad det skulle innebÀra om man pÄ liknande sÀtt, med minsta möjliga majoritet, driver igenom en omfattande spÄrvagnsutbyggnad och höghusbebyggelse i södra Uppsala som inte heller har stöd bland medborgarna.