Samtidigt som Volkswagens vd Martin Winterkorn tvingades be om ursäkt för miljöfusk med elva miljoner bilar, varav 8,5 miljoner i Europa, så laddade världen för det stora klimatmötet i Paris, och nådde ända fram till ett avtal i december.
Vad har det med varann att göra? En hel del.
Jag var själv i Paris de här avgörande dagarna och gladdes tillsammans med många som var där och människor över hela världen. Trots att klimatavtalet fått rättmätig kritik för att det inte är bindande och så ambitiöst och har stora brister vad gäller mänskliga rättigheter och rättigheter för naturfolk mm. så ger det en viktig signal om att vi är på väg bort från fossilsamhället.
Ett särskilt fokus är nu riktat mot bilindustrin, där Volkswagenskandalen slår rekord i fräckhet, och visar på en girighet som planeten inte tål och en kultur som bilföretagen måste göra upp med.
Det måste dock också ställas högre krav på oss politiker att ge tydliga spelregler och en långsiktighet för de sunda företagen att verka. För den stora gemensamma uppgiften för alla aktörer är att på allvar fasa ut det fossila för att vi ska klara en rimlig klimatpåverkan som håller sig under 1.5 graders temperaturökning.
Flera politiska förslag är nu på gång som till exempel Bonus malus som skulle kunna gynna de bilföretag som vill gå före och skapa mer miljövänliga bilmodeller. Den utformas så att bilar som släpper ut mycket betalar de som släppet lite. Det gäller dock att utforma Bonus malus-modellen så att man tar i i båda ändar för att få en tillräckligt bra styreffekt. Bilindustrin måste samtidigt inse att vi behöver effektivisera bilparken för att klara klimatmålen. De kan helt enkelt inte sälja så många bilar som tidigare utan måste hitta en produktion som samspelar med vår framtid. Bilen kommer att behövas men kanske på ett annat sätt. Varför inte titta på affärsmodeller som Cirkulär ekonomi då man producerar modeller både för att de ska återvinnas och som håller länge och som man i högre grad hyr ut istället för att sälja.
En bil används i genomsnitt bara 7–8 procent av sin livstid i privat ägo. Här kunde bilindustrin satsa på bilpooler som hyr ut bilar till användarna i stället för att sälja bilar.
Då skulle man resurseffektivt kunna både driva företag och bygga upp en sund ekonomi inom planetens gränser.
Volvo är en stor aktör i Sverige som skapar jobb, det är viktig att de går före när det gäller miljötänkandet. Bara för att Volvo är en stor aktör får vi dock inte hamna i den fällan att vi styr infrastrukturplaneringen efter dem, utan vi måste ha klimatmålen främst men gynna en positiv miljöutveckling inom bilproduktionen. Trafikverket prioriterar också att bygga vägar i väldigt stor utsträckning i dag. Vi behöver tänka nytt här. De samhällsekonomiska beräkningar som nu ligger bakom trafiksatsningar tar dessutom inte med en hållbarhetsanalys i beräkningen. Detta läggs på efteråt som en extra parameter, vilket ofta leder till att den kortsiktiga ekonomin vinner och att vägsatsningar ofta fått förtur i prioriteringen, framför järnväg. Vänsterpartiet har länge haft en prioritering i vår politik att satsa mer på vägunderhåll och järnväg än att bygga nya vägar.
Bilen behövs på landsbygden även om det finns många nya spännande projekt kring en utbyggd och innovativ kollektivtrafik på landsbygden som byabussar och samåkningstjänster.
För oss är det självklart så att det finns människor som mer än andra kan behöva en bil, förutom på landsbygden, på grund av arbetets karaktär, funktionsnedsättning eller av annat skäl.
Låt oss ta fram en handlingsplan med ett tydligt uppdrag till Trafikverket för hur vi fasar ut det fossila bränslet och bygger ut de kollektiva färdmedlen och får en hållbar och mer effektiv bilism.
En handlingsplan där alla aktörer bidrar med sin del och vet vad som kommer gälla framöver, och där styrmedlen pekar åt samma håll och tar den akuta klimatrisken på allvar.
En sådan omställning skulle skapa en gigantisk marknad för allt som behövs för utbyggd kollektivtrafik, förnyelsebar energi och koldioxidfria fordon.
Nu har vi ett klimatavtal, men det räcker inte för att nå målen utan ställer krav på oss att arbeta effektivt för klimatomställning. Vi måste fatta nödvändiga politiska beslut och agera för ett hållbart samhälle med rimligare proportioner mellan privat bilåkande och att resa med buss och tåg.
Emma Wallrup trafiktalesperson och riksdagsledamot (V)