Ta hand om företagen

S, MP och V måste börja odla en professionell service­kultur – man kan aldrig ta företagen för givna, ­skriver sju företagare tillika centerpartister.

Ingemar Bergman

Ingemar Bergman

Foto: Pelle Johansson

debatt2017-04-12 00:30
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

De beslut politiker fattar och tjänstemän verkställer varje dag påverkar hur Uppsala kommun uppfattas av sina företagare. Det är främst hur vi agerar, inte vad vi säger eller skriver, som påverkar företagarnas uppfattning om kommunen. En kommun som vill förknippas med nöjda företagare måste säkerställa att ledande politiker och tjänstemän ser som självklart att tillhandahålla service med hög kvalitet till företagare och övriga invånare.

Kommunen finns inte för sin egen skull, inte heller för politikernas eller tjänstemännens, utan för invånarnas.

Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet måste börja ta arbetet med att säkerställa en professionell servicekultur på större allvar.

Varje vecka träffar vi många av Uppsalas företagare och lyssnar på deras önskemål och klagomål. Det är uppenbart varför kommunen rankas som en av Sveriges sämsta vad gäller attityden gentemot företagare. I ljuset av att fyra av fem nya jobb skapas i mindre företag så är detta ytterst allvarligt. Den negativa trenden måste brytas.

Miljöpartiets och Vänsterpartiets tillväxtfientliga politik, som nu tillåts styra Uppsala, skadar våra barns möjligheter att i framtiden få leva i ett rikt och välmående samhälle.

Vi måste alltid komma ihåg att företagsamhet och företagande är det som bygger grunden för vår välfärd – den offentliga verksamheten försörjer inte sig själv. Och grön tillväxt är både möjlig och önskvärd.

Politiker från både majoriteten och oppositionen talar om hur viktigt det är att locka nya företag och verksamheter till Uppsala för att finansiera morgondagens välfärd. Centerpartiet tycker också att det är viktigt, men ännu viktigare är att vi tar hand om de företagare som redan finns här. De vars dagliga slit finansierar dagens förskola, äldreomsorg och föreningsliv.

Vi politiker kan bara drömma om att locka hit nya företag för att finansiera framtidens välfärd, för att det redan finns företag som finansierar dagens välfärd.

Vi får inte ta dem för givna, utan måste göra allt vi kan för att de har de bästa förutsättningarna för att lyckas också framöver.

Våra företagare är hårt arbetande Uppsalabor, som ofta saknar rimliga sjukförsäkringsvillkor och jobbar långt mer än 40 timmar i veckan för att få sitt företag och sitt liv att gå runt. Det är viktigt att förstå att företagarna möter kommunen både som företagare och som enskilda invånare. Exempelvis i roller som pappa till ett barn som inte får plats på förskolan, som dotter till en mamma som inte får plats på särskilt boende eller som bilist på oplogade vägar. Därför är serviceattityden och -förmågan en generell kulturfråga som kommunen måste förbättra. Det är vidare viktigt att förstå att företagare, precis som de flesta andra invånare, struntar i om problem är kommunens, regionens eller statens ansvar. Kommuninvånarna förväntar sig att det offentligas olika nivåer samarbetar och använder alla de skatter och avgifter vi betalar för att lösa sina olika uppgifter på ett förtjänstfullt sätt.

Det är lätt att förstå företagares frustration när de inte kan ta hand om sina kunder i avsaknad av en barnomsorgsplats.

Frustrationen när en kommunal upphandling inte förlängs utan rimlig dialog eller uppsägningstid. Frustrationen när tiggeriet och dess negativa konsekvenser för företagarna tillåts pågå år ut och år in i strid med kommunens ordningsregler. Frustration över att skräniga, aggressiva och ibland kriminella personer i city inte stoppas. Frustration över att parkeringsplatser tas bort och parkeringsavgifter höjs kraftigt utan att vettiga alternativ erbjuds företagarnas kunder. Frust­ration över att kvaliteten i kommunens praktiska utbildningsprogram inte håller tillräckligt hög kvalitet. Kort och gott så krävs en ordentlig kvalitetsuppryckning inom all offentlig verksamhet, och det är en ledarskapsfråga. Majoriteten har ett stort ansvar för att leda det viktiga arbetet.

För att kommunens ekonomiska resultat ska utvecklas långsiktigt positivt så behöver kulturen bli mer företagsam och serviceorienterad.

Kommunens olika delar måste arbeta efter devisen att det är invånarna – inklusive företagarna – som är kommunens ägare. De som bor här ska servas på ett trevligt och effektivt sätt av kommunens medarbetare. Det gäller även myndighetsutövningen. Många av våra medarbetare förstår det och arbetar just så, men alltför många gör det inte. Kommunen behöver etablera och vårda en intern servicekultur, och dagens centraliserade och toppstyrda kommun är dessvärre oförmögen att klara uppgiften.

Stefan Hanna, kommunalråd (C), f d ­företagare inom infotainmentMarie-Louise Brundin, ordförande Centerpartiet Uppsala, f d välfärdsföretagareJoakim Strignert (C), jurist och entreprenörEwa Jönsson (C), åkeriföretagareUlf Schmidt (C), lantbruksföretagareIngemar Bergman (C), musik- och evenemangsföretagareHåkan Fredriksson (C), lantbruksföretagare

Näringsliv

Läs mer om