En avgörande fråga om vår region ska fortsätta att utvecklas positivt är att vägar och järnvägar byggs ut för att klara behovet att resor och transporter. Mycket har gjorts under senare år, men det behöver göras ännu mer. De offensiva satsningar som just nu blir verklighet initierades i de flesta fall under de år då alliansen styrde både i riksdag och regering och i landstinget, som numera är Region Uppsala.
I söndags invigdes den nya Citybanan. Den ligger i Stockholms län, men har avgörande betydelse för tillväxt och utveckling även i vårt län. Som ett led i byggandet av Citybanan förhandlades en gemensam lösning mellan staten och fem län i Mälardalen som innebar en medfinansiering av Citybanan men också ett flertal andra viktiga projekt som lett till att tågtrafiken fungerar bättre.
I vårt län är den nya tunneln och dubbelspåret under Gamla Uppsala ett sådant exempel. Utbyggnaden av Mälarbanan med nya spår mellan Bålsta och Stockholm (sträckan Tomteboda-Kallhäll) betyder också mycket för en säkrare och smidigare tågtrafik i vårt eget län.
Citybanan var inte det enda projekt som blev verklighet genom agerande från landstingets sida. Väg 288 mellan Uppsala och Östhammar har nu byggts ut till modern standard på sträckan Jälla-Alunda, och en fortsättning till Gimo invigs i höst.
Nu behövs handling även från dagens politiska ledning. Kraven på fyra spår mellan Uppsala och Stockholm drevs redan då, och en utbyggnad av Dalabanan mellan Uppsala och Sala hade varit välkommen. Dessvärre har inget hänt sedan valet med dessa viktiga projekt. Jag har fått frågan varför inget händer men inte kunnat ge något uppriktigt svar.
Politik handlar mycket om att vilja, men politik måste också vara förmåga till handling. När Citybanan är invigd, och när väg 288 i höst skapar bättre pendlingsmöjligheter och säkrare trafikmiljö, så är det den följd av en vilja att utveckla länet som ledde till konkreta åtgärder. Det är tyvärr allt för vanligt i politiken att låta viljeyttringar och avsiktsförklaringar stå i vägen för de tydliga och bestämda beslut – inte sällan obekväma – som behövs för att att den goda viljan och avsikterna ska bli verklighet.
Satsningar på vägar och järnvägar är långsiktiga projekt som kräver lång planeringstid och innebär stora åtaganden från många berörda. Det säger sig själv att besluten ofta ställer krav både på handlingskraft och på förmåga att samla många kring ett beslut. I fråga om medfinansiering av Citybanan nåddes den enigheten mellan fem län med olika politisk majoritet och efter gemensamma beslut i fem landsting och ett femtiotal kommuner. Jag hade förmånen att företräda vårt län i dessa förhandlingar och är därför väldigt glad att nu se det som började med en diskussion mellan regeringens förhandlare och de berörda länens politiska företrädare för drygt tio år sedan nu blir till verklighet för dagens tågpendlare på sträckan.
Det finns mer att göra för att förbättra infrastrukturen i vårt län. Fyra spår mellan Uppsala och Stockholm är en av de frågor som drivits hårt i flera år. En förstärkt kapacitet på Dalabanan och en ny järnväg mellan Enköping och Uppsala är två andra viktiga frågor. Min förhoppning är att dagens och framtidens politiker snart kan visa samma konkreta resultat av sina avsikter som vi som var verksamma för några år sedan kan glädjas åt i flera viktiga fall.
Erik Weiman
ordförande (M) i landstingsstyrelsen 2006-2014