TÀnk pÄ grisarna, köp en nÀrproducerad julskinka

I dag Àr processen frÄn djuruppfödning till slakt, paketering, försÀljning, och tallrik alldeles för lÄng, skriver PÀr Holmgren.

PÀr Holmgren (MP) vill göra gÄrdsslakt och kortare djurtransport mer konkurrenskraftigt.

PÀr Holmgren (MP) vill göra gÄrdsslakt och kortare djurtransport mer konkurrenskraftigt.

Foto: Pressbild

Debatt2020-12-19 06:00
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Det lackar mot jul och pÄ mÄnga julbord runt om i landet Àr julskinkan kronan pÄ verket. Att Àta eller inte Àta kött Àr ett individuellt val, men gemensamt mÄste vi se till att det blir ett stopp för djurens lidande och att klimatet inte tar smÀllen för det som hamnar pÄ vÄra tallrikar.

I dag transporteras över en miljard djur inom EU varje Ă„r. 28 miljoner av de individerna Ă€r grisar.  Enbart i Sverige slaktas 2,5 miljoner grisar varje Ă„r.

Jag har talat med företrÀdare för flera svenska organisationer som vÀrnar om djuren. Deras skildringar av förhÄllandena för djur i transport vittnar om en vedervÀrdig situation. En granskning frÄn Jordbruksverket visade att djurtransporterna i Sverige hade brister i mer Àn hÀlften av fallen. PÄ mÄnga hÄll i Europa ser det Ànnu vÀrre ut. Varken EU-kommissionen eller mÄnga av medlemsstaterna har gjort tillrÀckligt för att garantera att reglerna för djurskydd i efterföljs.

Vi gröna i Europaparlamentets har kÀmpat i tre decennier för att stÀrka djurskyddslagarna under transport av djur. Jag Àr medlem i den parlamentariska kommitté som nu Àntligen fÄtt i uppdrag att granska och styra upp situationen.

Att driva smĂ„skalig och hĂ„llbar djuruppfödning i dag Ă€r inte lĂ€tt, eftersom lönsamheten Ă€r sĂ„ svĂ„r att fĂ„ till. Det vittnar mĂ„nga svenska bönder om, som trots utmaningarna gör ett bra jobb, och vill fortsĂ€tta kunna göra ett bra jobb. Men möjligheterna till gĂ„rdsnĂ€ra slakt Ă€r begrĂ€nsade och det blir ofta alldeles för dyrt för att löna sig, sĂ€rskilt i konkurrens med resten av Europa, dĂ€r kraven pĂ„ djurskydd ofta Ă€r lĂ€gre. 

I dag Àr processen frÄn djuruppfödning till slakt, paketering, försÀljning, och tallrik alldeles för lÄng i Europa. Foder transporteras över hela vÀrlden, till djur som hÄlls i alltför smÄ utrymmen. I Europa hÄlls mÄnga djur inomhus och ser nÀstan aldrig dagsljus. De skeppas runt via flera mellanhÀnder och slutligen till slakt, utan tanke pÄ att de Àr kÀnnande varelser. För att sjukdomar inte ska spridas vid den hÀr typen av industriell djurhÄllning anvÀnds antibiotika i preventivt syfte. Detta Àr en bidragande faktor till att multiresistenta bakterier nu utgör ett hot mot hela vÄrt sjukvÄrdssystem.

Detta mĂ„ste fĂ„ ett slut. 

I stĂ€llet för att levande djur transporteras kors och tvĂ€r över kontinenten för avel och slakt vill vi gröna att slakten ska ske sĂ„ gĂ„rdsnĂ€ra som möjligt. 

Det gĂ„r att stĂ€lla om till nĂ€rproducerad, lokal och mer smĂ„skalig produktion. Men dĂ„ krĂ€vs ett mycket större stöd Ă€n i dag. Detta Ă€r ocksĂ„ ett viktigt verktyg för att frĂ€mja produktionen av svenskt kött, som redan nu har ett lĂ€gre klimatavtryck Ă€n det globala genomsnittet. 

Ingen ska tjÀna pengar pÄ djurens lidande. DÀrför kÀmpar jag för kortare transporter med tydliga tidsgrÀnser, striktare kontroller och tuffare sanktioner mot undermÄliga aktörer. De lagar och regler som finns mÄste efterföljas i alla lÀnder.

I dag stĂ„r djuruppfödning- och mejerisektorn gemensamt för en sjĂ€ttedel av EU:s totala vĂ€xthusgasutslĂ€pp. 

För att klara klimatmĂ„len mĂ„ste vi tĂ€nka om. Europa mĂ„ste bli mer sjĂ€lvförsörjande.  Vi ska inte förlita oss pĂ„ insatsvaror utifrĂ„n – dĂ€ribland djurfoder. I stĂ€llet mĂ„ste vi ha egna proteinkĂ€llor utöver köttet som mĂ„lsĂ€ttning i Sverige och Europa. Detta Ă€r centralt bĂ„de för oss och djuren. 

Vi behöver ett jordbrukspolitik som gör det lönsamt att minska vÄr klimatpÄverkan och kortare och bÀttre djurtransporter för att det ska bli enkelt att vÀlja rÀtt. Det betyder hÄllbar, nÀrodlad och mer miljövÀnlig julmat för alla.