Hjärtliga gratulationer till den nya majoriteten i Uppsala, vilka ni än är. Vill ni att Uppsala ska ha Sveriges bästa skola om fyra år? Det vill Uppsalas lärare och skolledare och vi tror att det är möjligt i vår fina lärdomsstad om ni väljer att lyssna på oss. Vi hjälper mer än gärna till. Här kommer några tips på vägen.
I skollagen står att all undervisning ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Det har därför varit oerhört frustrerande för vår kår att de senaste årens skolpolitiska beslut inte har haft sin grund i desamma utan allt som oftast baserats på politikers upplevelser från den egna skoltiden.
Vi hoppas på ett skifte i en mer professionell riktning och att skolledare och förskolechefer nu får förutsättningar att bygga en stabil utvecklingsorganisation där regelbunden kompetensutveckling för alla och implementering av ny forskning värderas lika högt som budget i balans. Utveckla samarbetet med universitetet och var rädd om de fina yrkesprogrammen på gymnasiet som garanterat ger jobb efter examen.
Differentiera skolpengen och satsa på skolor med låga resultat. Här finns mycket att göra för Uppsala har nästan lägst lärartäthet i landet, enligt Skolverkets statistik.
Resurser är inte allt men vi tror att betydligt fler elever skulle nå målen om vår lärartäthet åtminstone motsvarade snittet i Sverige.
Det är oändligt mycket billigare för samhället att se till att alla elever lyckas än att ta hand om de problem som följer i utanförskapets spår. Den svenska skolan ska kompensera för skillnader i elevers bakgrund – inte förstärka dem.
Lärarbristen står för dörren och det märks redan hur svårt det är att få tag på förskollärare, speciallärare, fritidspedagoger och yrkeslärare. Därför är det oroande att nyexaminerade lärare har börjat välja bort Uppsala för kranskommunerna i söder eftersom lönerna där är betydligt högre. Uppsala har Sveriges tredje högsta boendekostnader men på listan över lärarlöner intar vår kommun en betydligt blygsammare placering. Det duger helt enkelt inte. Glädjande nog vet vi att det finns en vilja från politiken, oavsett blocktillhörighet, att höja Uppsalas lärarlöner och nu är vi spända på hur ni kommer att gå från ord till handling. Ni kan antingen fortsätta på den inslagna vägen att enbart belöna några eller så är ni kloka och inser att den moderna läraren arbetar i lag, att vi är varandras förutsättningar och att det nu är dags för betydligt fler att få ta del av lönehöjningarna.
Vi hoppas också på en ändring i både ton och språk när ni som har makten yttrar er om skolan och läraryrket. Vi behöver inte mer pekpinnar och bannor nu, utan uppmuntran och ert solida stöd i ryggen.
Vi är en hårt arbetande yrkeskår som är villiga att vända på varje sten för att våra barn och ungdomar ska lyckas. Relationen till dem är grunden till allt. Hinner vi inte med att se individen hjälper inga åtgärdsprogram i världen. Stressa inte ihjäl oss med stora barngrupper, okvalificerade arbetsuppgifter eller med onödig administration i kvalitetssäkringens namn, för en trött lärare orkar inte se ett enda barn eller en enda elev. Reducera inte heller oss lärare till att endast bli avprickare för ett antal processer för ökad måluppfyllelse. Bygg helt enkelt inte bort den mänskliga faktorn, för det är inte bilar vi utvecklar utan barn och ungdomar som ska rustas med kunskap och visdom för att kunna förbättra både sina egna och andras livschanser.
Ge oss tid och förtroende att vara de inlärningsexperter och demokratiutvecklare vi kan vara om vi bara får chansen. Med andra ord, låt oss få utveckla konstnärligheten i vårt yrke. Då kan vi på fyra år göra underverk tillsammans.
Louise Plobeck , ordförande i Lärarförbundet i Uppsala