Trafikverkets plan för spÄren Uppsala C - Uppsala Södra har kommit. Planen kan studeras pÄ trafikverket.se/fyrasparuppsala. DÀr finns förstÄs stora frÄgor att beakta inne i Uppsala och varför anknytning saknas till Enköpingsbanan (med VÀsterÄs-Oslo). Dessa banor kan fÄ stor inverkan pÄ Resecentrum.
Planen för Uppsala Södra innehÄller ocksÄ stora frÄgetecken, frÀmst för anknytning till kollektivtrafik. Planskillnad finns ej inritad för vÀgen till E4 eller till bostÀder och arbetsplatser öster om spÄren.
Trafikverket (TRV) har endast plan för anknytning till spÄrvÀg. Eftersom sÄdan Àr osannolik (politisk majoritet mot, LÀnsstyrelsen mot) borde plan Àven skissas för anslutning till BRT och till automatbana/stadsbana.
TÀnkt spÄrvÀg har slutstation högt över jÀrnvÀgen, i Asphagen, och kan inte ta sig ned till station, till jÀrnvÀg eller till bostads/arbetsomrÄden Ànnu lÀngre ned, öster om jÀrnvÀgen. DÀrför har TRV ritat in en idé frÄn kommunen att schakta om Asphagen sÄ att banvallen höjs och spÄrvÀgen nÄgot sÀnks och att anlÀgga hiss för de resande ned till gÄngbro och plattform. En hiss skapar dock köer för de resande. Att bygga sÄ Àr sannolikt möjligt, för en dryg extrakostnad. För att bostads- och arbetsomrÄden öster om jÀrnvÀgen ska nÄ station och plattformar mÄste dock trappa och hissar byggas Àven frÄn öster, eller en tunnel byggas under med hissar till plattformar.
Det viktigaste Àr planer Àven för de alternativa systemen. Deras fordon klarar nivÄskillnaderna (de klarar Carolinabacken i Uppsala). De kan gÄ via en slinga till och över en breddad gÄngbro dÀr fordon kan slÀppa av resenÀrer som kan ta trappa, rulltrappa eller hiss (efter behag) till plattformen. Sedan kan fordonen fortsÀtta ned utefter banvallen och vidare till bostads- och arbetsomrÄden.
De alternativa linjerna kan ocksÄ följa skissad genomfartsled söder om stationen, men fÄr dÄ dÄlig anknytning till denna. Enklare Àr dÀrför att lÀgga stationen lÀngre söderut, nÀra genomfartsleden.
TRV, bör Äterkomma med realistiska förslag till hur Uppsala Södra ska nÄs med kommunal kollektivtrafik! Alla som berör Uppsala Södra i samrÄdet med TRV bör pÄtala behovet!
Men varför Àr dÄ LÀnsstyrelse och majoritet emot spÄrvÀgen?
LÀnsstyrelsen fruktar att fundament för en bro över Fyris vid Ultuna ska fÄ Äsens grundvatten att lÀcka ut i FyrisÄn, vilket allvarligt skulle skada Uppsalas dricksvattenförsörjning. DÀrtill riskeras en torrlÀggning av Ultuna KÀlla, ett Riksintresse.
AllmÀnheten ser det som omöjlig tanke att en förbindelse ska sluta pÄ en höjd i stÀllet för att gÄ vidare till jÀrnvÀg, boende och arbeten. Alternativen BRT eller automat/stadsbana kan gÄ dit behoven finns.
SpĂ„rvĂ€g Ă€r dyr i förhĂ„llande till den nytta den ger. FĂ„ resenĂ€rer far till lĂ„ngsamt lokaltĂ„g; det Ă€r till handel och arbete man far. Kostnaden för âUltunalĂ€nkenâ 2022 blir 5,5 miljarder kronor (varav bro 2,2 kronor), enligt kommunens konsulter wsp, upprĂ€knat med av kommunen anvĂ€nda 5 procent i Ă„rlig kostnadshöjning. PĂ„lning under föreslagen bana frĂ„n Fyris till NĂ„ntuna GĂ„rd Ă€r inte inrĂ€knad, och ej heller schakt- och hisskostnad i Asphagen. Statens utlovade bidrag Ă€r 0,9 miljarder kronor.
SpÄrvÀg Àr med sin tyngd ocksÄ den mest miljöskadliga kollektivtrafiken i tÀtort nÀr fossildriften fasats ut.
Det finns sÄledes starka skÀl för Trafikverket, liksom för andra parter, att skissa för annan anslutning Àn spÄrvÀg!