Sture Jonsson gör i sitt debattinlägg ”Det är svårt att mäta kollektivresande” (UNT 24/10) ett försök till äreräddning av UL:s statistik för busstrafiken i Uppsala. Han påstår att det påtagligt vilseledande diagrammet skulle ha haft syftet att ”visa på resandets förändringar över året och med trendlinjens hjälp kunna jämföra utvecklingen mellan trafikslagen.”
Det enda trendlinjen i det aktuella diagrammet bevisar är att övergången till en ny metod vilken räknade med fler av busspassagerarna har utnyttjats på ett vilseledande sätt. Detta vilseledande har sedan utnyttjats även i texten till att skapa ett intryck av att passagerarantalet ökat, trots att detta inte är vad som framgår av data.
Positivt med Sture Jonssons inlägg är att UL inte verkar ha för avsikt att använda samma metoder för att redovisa den utlovade fördubblingen av kollektivtrafiken 2006 – 2020.
Sture Jonsson uppger att enligt UL:s ”korrigerade serie” för redovisning var busstrafikens omfattning 17 miljoner resor vid utgångsåret 2006. Enligt den redovisningsmetod som gällde 2006 var antalet resor bara 15 miljoner. Påslaget med två miljoner vid omräkning till den korrigerade serien kan eventuellt bli positivt. Detta beroende på vilka ytterligare förändringar som kopplas till omräkningen.
Sture Jonsson säger inget om hur mycket fördubblingsmålet 2020 skall bli, så vi kan tills vidare anta att det som gäller är att 2 x 17 = 34 miljoner resor per år skall uppnås 2020. Och att dessa 34 miljoner resor ska beräknas enligt den modell som idag gäller som för UL:s korrigerade serie.
De data vi då har att arbeta med, utgångspunkten 17 miljoner 2006 och målet 34 miljoner 2020, gör det möjligt att räkna fram en minsta nödvändiga ökning per år som skulle krävas för att få jämn ökningstakt.
Ökningen 17 miljoner fler resor fördelat på 14 år blir ungefär 1,2 miljoner om året.
Tio år efter startpunkten 2006 borde antalet resande 2016 uppgå till utgångsårets 17 miljoner, plus 1,2 miljoner x 10 (år). Det borde alltså bli cirka 29 miljoner i år.
Det är hedrande att Sture Jonsson medger att ”Fred Torssander har rätt i att ökningen behöver vara större för att vi med säkerhet ska nå fördubblingsmålet.”
Ökningen av antalet passagerare i busstrafiken i Uppsala måste faktiskt bli många gånger större än någon gång tidigare. Varje år fram till 2020.
2014 var antalet resande enligt Sture Jonsson 22 miljoner. För att uppnå 34 miljoner resande 2020 krävs nu en ökning med i genomsnitt 2 miljoner resande per år. År 2016 borde antalet vara uppe i 29 miljoner. Men månadsdata för UL tyder på att det inte blev någon ökning med nödvändiga 2 miljoner under 2015. Snarare en minskning.
Vad de ansvariga eventuellt tänker göra för att försöka uppfylla fördubblingsmålet kan UL:s presschef givetvis inte svara på just nu. Troligen krävs biljettprissänkningar. Och sådant är partipolitikernas ansvar och framförs företrädesvis i form av vallöften. Vallöften kan som bekant inte räknas som vanliga löften enskilda människor emellan.
Fred Torssander