Tröttsamt slöseri med skattepengar

Inget parti är emot ambitionen att skapa en attraktiv, miljövänlig och hälsoinspirerande cykelväg längs Fyrisån vid Ulva.

Stefan Hanna (C) är en av artikelns författare.

Stefan Hanna (C) är en av artikelns författare.

Foto: Staffan Claesson

Debatt2014-07-17 15:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Under årtionden har alternativ utretts för att försöka få cykelvägen att bli verklighet. Till och med en över hundra meter lång tunnel har utretts för att försöka kringgå Försvarsmaktens säkerhetskrav som stoppar den planerade cykelvägen längs Fyrisån. En tunnel som tar mycket mer mark än tidigare i anspråk och som mycket sannolikt skulle innebära att väldigt få invånare skulle nyttja cykelvägen. För hur många skulle känna sig trygga att cykla in i en över hundra meter lång tunnel ute på landsbygden? Hur dyrt skulle det inte bli att underhålla en sådan tunnel om den blev verklighet?

Socialdemokraterna demonstrerar tydligt i denna fråga att de inte är lämpade att ansvara för kommunens pengar. Socialdemokraternas fortsatta krav på att kommunen ska satsa ännu mer pengar och tid på att överklaga Mark- och miljödomstolens dom – som stoppat de senaste försöken – vittnar om vilken farlig ekonomisk väg Uppsala skulle gå under ett Socialdemokratiskt ledarskap.

Sannolikheten att Mark- och miljödomstolens dom ska ändras är mycket liten och, än en gång, hur många skulle vilja cykla i en över hundra meter lång tunnel ute på landet?

Istället för att slösa en massa ytterligare skattepengar och tjänstemannatid har alliansen valt att satsa de alltid begränsade resurserna på att få till en säker och trygg cykelförbindelse längs gamla E 4 (väg 600) – en cykelväg mellan Uppsala, Lövstalöt och Björklinge, vilket även Bälingebor skulle få glädje av. Behovet av att binda samman tätorterna i norr med staden är stort. Nu kan vi gentemot Trafikverket, som ansvarar för berörda väg, tydligt markera att kommunen vill delfinansiera denna sträcka, istället för att fortsätta sitta på reserverade investeringsmedel som inte kan användas för att bygga den cykelväg som under tiotals år har mött kraftigt motstånd från Försvarsmakten och berörda markägare.

Vi hoppas trots det att vi, i närheten av Fyrisån, ska kunna hitta någon enklare form av rekreationscykelväg som under vår och sommar bättre öppnar upp ett mycket vackert landskap för Uppsalabor i exempelvis Börje, Bälinge och Uppsala centralort.

Du som anser att våra politiska företrädare inte ska slösa med våra skattepengar har i denna fråga ett gott exempel på att det är oklokt att ge Socialdemokraterna ansvaret att leda vår kommuns ekonomiska väg framåt. Om de vill slösa som i detta exempel kan vi alla förstå de ekonomiska riskerna kopplade till de betydligt större frågor som kommunen ständigt får ta ställning till.

Centerpartiet kommer att fortsätta att arbeta målmedvetet för att Uppsalas kraftiga befolkningsutveckling sker smart ur ett hälso-, miljö- och klimatperspektiv. I detta arbete är en allt bättre cykelinfrastruktur mycket viktig och sedan 2010 har kraftiga förbättringar redan skett. Nu siktar vi på att under perioden 2015-2019 göra Uppsala till Sveriges erkänt bästa kommun för dem som väljer cykeln som färdmedel.

Stefan Hanna (C), ordförande Gatu- och samhällsmiljönämnden (GSN)

Mia Nordström (C), ledamot i GSN och kommunfullmäktigekandidat

Läs mer om