Coronapandemin har lett till att klimatutslÀppen i vÀrlden har minskat. Bland annat för att vi flyger mindre. Pandemin har ocksÄ lÀrt oss att det gÄr att stÀlla om vÄra samhÀllen nÀr det behövs. Den erfarenheten mÄste vi ha med oss i arbetet med att hejda klimatförÀndringarna. Vi fyra miljöpartister som arbetar för att minska utslÀppen i Uppsala kommun, lÀn, Sverige och EU vill hÀr lyfta nÄgra viktiga saker vi mÄste göra för att hejda klimatkrisen.
I Uppsala kommun behöver klimatutslĂ€ppen minska med 10â14 procent per Ă„r för att uppfylla Parisavtalet. Det Ă€r ocksĂ„ det mĂ„let som en majoritet av ledamöterna stĂ€llde sig bakom vid förra veckans kommunfullmĂ€ktige.
Den stora utmaningen pÄ kommunal nivÄ Àr att förÀndra transporterna. Att politiskt frÀmja hÄllbara transportsÀtt som gÄng, cykel och kollektivtrafik Àr avgörande. Att bygga spÄrvÀg, för att den stora mÀngden resenÀrer i Uppsala snabbt och bekvÀmt ska komma fram med kollektivtrafik, en nödvÀndighet.
NÀr vi bygger ett hÄllbart Uppsala Àr det viktigt att ta hÀnsyn till medborgares olika förutsÀttningar. Beslut mÄste vara klimatrÀttvisa. För vissa kommer bilen fortfarande vara nödvÀndig, sÀrskilt de som bor pÄ landsbygden. DÀrför Àr det viktigt att det finns bÀttre tillgÄng till el, biogas och andra förnybara drivmedel. Den sista droppen fossil bensin och diesel ska ha runnit i Uppsala kommun som geografiskt omrÄde senast 2030.
Ăven kollektivtrafiken mĂ„ste förstĂ„s gĂ„ pĂ„ el eller förnybara brĂ€nslen. Vi vill köra fler biogasbussar i bĂ„de stads- som regionbusstrafiken. Biogas frĂ„n vĂ„rt matavfall och slamrester frĂ„n reningsverken Ă€r ett nĂ€rproducerat och klimatsmart drivmedel.
Uppsala vÀxer kraftigt och nÀr vi bygger ska vi bygga i trÀ eftersom betong har stor klimatpÄverkan. Vi ska bygga energieffektivt och klimatsmart nÀr utvecklar nya och gamla stadsdelar.
Vid sidan av ovanstÄende Àr en förÀndrad konsumtion viktig för att möta klimatkrisen. Vi vill ge alla möjlighet att ha koll pÄ sina privata utslÀpp sÄ att var och en kan bidra pÄ sitt sÀtt. Att handla ekologisk och nÀrproducerad mat, reparera saker i stÀllet för att köpa nya, köpa begagnat, hyra mer och göra fÀrre inköp av klÀder och prylar Àr nÄgra sÀtt att minska sitt klimatavtryck.
Ett av Miljöpartiets och klimatets stora vinster var nÀr Sveriges riksdag 2017 fattade beslut om en klimatlag med ambitiösa klimatmÄl. Senast 2045 ska Sverige ha nettonollutslÀpp. Redan 2030 ska utslÀppen frÄn trafiken ha minskat med 70 procent jÀmfört med 2010. Det ger lÄngsiktiga förutsÀttningar för nÀringsliv och samhÀlle att genomföra den omstÀllning som krÀvs för att kunna lösa klimatutmaningen. Klimatlagen stÀller krav pÄ varje regering att ta fram en klimatpolitisk handlingsplan vart fjÀrde Är samt presentera en Ärlig klimatredovisning i statsbudgeten.
Det som dock saknas i ramverkets mÄl Àr ett mÄl för minskningen av konsumtionens utslÀpp, nÄgot som Miljöpartiet har drivit lÀnge. Nu har regeringen tagit beslut om att Àven det mÄlet ska tas fram.
I EU pÄgÄr ocksÄ arbetet för med att ta fram en klimatlag. Europaparlamentets förslag Àr att minska utslÀppen med 60 procent till 2030, jÀmfört med nivÄerna 1990.Vi i Miljöpartiet drev pÄ för ett högre mÄl. Ett mÄl pÄ 60 procent Àr trots allt ett litet steg framÄt, med tanke pÄ att det tidigare mÄlet för EU var 40 procent. Detta Àr dock lÄngt ifrÄn vad vi gröna och vetenskapen krÀver.
För att möta klimatkrisen krÀvs det att vi miljöpartister Àr med och driver en ambitiös klimatpolitik pÄ alla nivÄer. Den gröna omstÀllningen Àr förutsÀttningen för livet pÄ vÄr planet.