Underskatta inte 30-talets Äterkomst

NÄgon fast definition av vad som Àr svensk identitet har aldrig funnits, skriver Vladan Lausevic.

Foto: Photographer:Artis Robalds

Debatt2016-08-12 15:00
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

PÄstÄendet att dagens debatt om vÀrderingar, kultur och identitet i Sverige liknar 1930-talet Àr inte överdriven. Faktum Àr att orden skiljer sig Ät mellan perioderna men att tankegÄngarna Àr mer eller mindre desamma. I grunden handlar det om huruvida man har mer frihetlig eller auktoritÀr mÀnniskosyn.

Bland konservativa debattörer avfĂ€rdas liknelsen med 1930-talet som överdriven och naiv i diskussionen om vĂ€rderingar. HĂ„kan Boström avfĂ€rdar liknelsen i en artikel i Göteborgs-Posten (15/7) dĂ€r han avgrĂ€nsar 30-talet till Tyskland men inte nĂ€mner övriga Europa. Lars TrĂ€dgĂ„rdh menar i en debattartikel i Expressen (13/7) att dagens resonemang om ”svenska vĂ€rderingar” inte bygger pĂ„ myter, nationalromantik eller ett sagolikt jakt efter en sann nationalkaraktĂ€r. DĂ€rför, resonerar TrĂ€dgĂ„rdh och andra debattörer, Ă€r deras nationalism Ă€r ”god” och ”inkluderande”. Genom att hĂ€nvisa till forskning, bland annat den globala studien World Values Survey, kan man, menar debattörerna, förklara vissa vĂ€rderingar som ”svenska” och stĂ€lla krav pĂ„ ”samhĂ€llskontraktet” efter det som anses vara svensk kultur.

FrĂ„gan Ă€r dock vad som egentligen menas med kultur eller vĂ€rderingar? Inte minst eftersom det ofta rĂ„der skillnad mellan hur politiker eller opinionsbildare uppfattar det jĂ€mfört med exempelvis forskare. Kristdemokraterna kommer inte att presentera abortrĂ€tten som en ”svensk vĂ€rdering” och Socialdemokraterna kommer inte att betona kapitalismen. Kultur handlar i grunden om beteende, bĂ€ttre sagt inlĂ€rda beteenden som individen vĂ€ljer sjĂ€lv eller pĂ„tvingas av olika skĂ€l. Retoriken om vĂ€rderingar handlar ocksĂ„ om privata intressen som dĂ€rmed kan presenteras som "svenska". Just dĂ€rför Ă€r det viktigt att förstĂ„ likheterna mellan 30-talet och dagens utveckling i Europa rörande auktoritĂ€ra och totalitĂ€ra krav pĂ„ mĂ€nniskors identiteter.

Historikern Urs Altermatt förklarade det pĂ„ följande sĂ€tt utifrĂ„n erfarenheterna frĂ„n kriget i Bosnien: "det som pĂ„ 30-talets ansĂ„gs vara ras och folkets anda kallas i dag för ursprung och kultur". MĂ„let Ă€r tyvĂ€rr att pĂ„ nytt stĂ€lla orimliga och kollektivistiska krav pĂ„ individen samt att leta efter en sorts ”anda” som hela nationen förvĂ€ntas representera och fungera inom. SĂ„dant agerande Ă€r riskabelt för det öppna samhĂ€llet eftersom den stĂ€ller krav pĂ„ att vetenskapliga resultat ska vara föreskrivande och inte beskrivande för mĂ€nniskors identitet. NĂ„gon sann eller fast definition av vad som Ă€r svensk nationell identitet har aldrig existerat och kommer inte finnas. Ett öppet samhĂ€lle kan inte basera sig pĂ„ monopol eller absoluta sanningar om nationell identitet nĂ€r det finns mĂ„nga olika tolkningar och idĂ©er om det.

Nationella kulturer utvecklades först i samband med nationalismen som idé under 1800-talet. Det visar att mÀnniskors normer, vÀrderingar eller beteenden har existerat före och kommer att existera efter nationalstaternas tid. Bland annat med tanke pÄ att mÀnniskor hÀmtar inspiration, idéer eller vÀrderingar frÄn olika hÄll i vÀrlden vilket Àven World Values Survey visar. Det som anses vara en nationell kultur bygger alltsÄ i grunden pÄ politiska vÀrderingar om vad som Àr eller inte Àr en del av samhÀllet och kan inte avgrÀnsas med nationella grÀnser.

Det finns dĂ€rför ingen ”rationell nationalism” som vissa debattörer menar. Nationalismen Ă€r fortsatt irrationell eftersom den Ă€r tĂ€nkt att konstrueras utifrĂ„n personliga vĂ€rderingar och exkluderar att det finns alternativ till hur ett samhĂ€lle kan organiseras. Ett sĂ€tt att inte upprepa 30-talets misstag Ă€r att vĂ€rna om öppenheten i samhĂ€llet. Gemensamma aspekter för samhĂ€llet att basera sig pĂ„ Ă€r rĂ€ttsstatlighet, demokrati eller mĂ€nskliga rĂ€ttigheter.I övrigt bör valet av identitet, inklusive den nationella, vara en privat sak för individen att vĂ€lja.

Vladan Lausevic
Liberal skribent

LĂ€s mer om