Uppsalas spårvägsplaner behöver fortfarande en Plan B

Vad gör vi om kommunen inte får bygga spårvägsbron över Årike Fyris? Kommunen behöver en plan, skriver Centerpartiet.

Hitta ett västligt alternativ för spårvagnsdepån, annars riskerar kommunen att hälla pengar i sjön, skriver Victor Zhao-Jansson och Ehsan Nasari (båda C).

Hitta ett västligt alternativ för spårvagnsdepån, annars riskerar kommunen att hälla pengar i sjön, skriver Victor Zhao-Jansson och Ehsan Nasari (båda C).

Foto: Uppsala kommun/Anna Bredberg/LundbergDesign/White

Debatt2024-12-02 09:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Spårvägsprojektet i Uppsala innebär många välkända problem, men dras också med en betydande risk som fått alldeles för lite uppmärksamhet. Med nuvarande planer riskerar vi nämligen att snart stå med en spårvagnsdepå öster om Fyrisån som inte sitter ihop med några spår.

Men det finns fortfarande tid att ta fram en plan B, och det är en skyldighet vi politiker har gentemot skattebetalare i hela Uppsala län. 

I skrivande stund pågår förhandlingar med Mark- och miljödomstolen om den planerade spårvägsbron över Årike Fyris. 800 meter bro ska fram igenom ett naturreservat och för att genomföra projektet krävs både så kallat tillstånd för vattenverksamhet och en skyldighet att påvisa att brobygget inte riskerar kommunens dricksvattenförsörjning. Det är fullt möjligt att kommunen inte får något tillstånd. Frågan är vad man gör då? 

undefined
Det behövs en plan B om kommunen inte får något tillstånd att bygga den planerade spårvägsbron över Årike Fyris, skriver Victor Zhao-Jansson och Ehsan Nasari (båda C).

För att kunna besvara den frågan krävs ett realistiskt alternativ. Om spårvagnsdepån i stället placerats väster om ån skulle vi få ett fungerande kollektivtrafiksystem även om bron fastnar i en lång tillståndsprocess.

Från Centerpartiet har vi också tidigare lyft behovet av att ha en plan B. Eftersom det fortfarande inte finns några svar på hur riskerna ska hanteras måste vi nu upprepa oss. Tiden börjar rinna ut, men en placering av depån väster om ån är fortfarande fullt möjlig.

Centerpartiet har sett många skäl att förespråka el-bussar med egna körfält (ett så kallat Buss Rapid System) som teknikval. Vi tror fortfarande att det är ett bättre alternativ, men nu när upphandlingar är genomförda och pengarna så att säga redan rullar för spårvägen vill vi vara konstruktiva och göra det bästa utifrån förutsättningarna. Vi har heller inte nollat investeringarna i kollektivtrafik i vår skuggbudget, som många andra oppositionspartier, då vi anser att Uppsala behöver satsa på kollektivtrafiken.

Vi hade också hellre sett att den kapacitetsstarka kollektivtrafiken bättre tjänar hela kommunen. Vid Gränby finns det redan idag stora trafikproblem och situationen kommer att förvärras när den nya simidrottsanläggningen står klar om några år. Kommunikationen till Stenhagen måste också förstärkas. Befintliga behov kommunen har att lösa här och nu.

Men S, V, MP och L väljer i stället att göra stora investeringar i en tvärlänk från Gottsunda till den nya tågstationen Uppsala södra, som ska stå klar 2034. Den sträckan behövs inte i dag. Inom fyra år, när spårvägen ska börja testköras, kommer bostadsbyggandet öster om ån i bästa fall uppgå till 1 200 bostäder. Fler än 1 600 bostäder kan det heller inte bli utan att nya vattenledningar dras, vilket tidigast sker 2031. Denna öst-västliga förbindelse kan alltså omöjligen vara brådskande, då den inte löser något reellt trafikproblem inom överskådlig framtid.

Vi anser därför att det hade varit klokt att skjuta fram de tunga investeringarna i tvärlänken från Gottsunda till det nya stationsläget, inklusive Ultunabron. På så sätt hade kommunen fått ett större reformutrymme till att öka finansieringen av skola, vård och omsorg här och nu, något som är helt nödvändigt.

undefined
Uppsala riskerar stå med en spårvagnsdepå öster om Fyrisån som inte sitter ihop med några spår, skriver Centerpartiet.

Uppsala kommun och Region Uppsala måste nu tillsammans hitta ett västligt alternativ för spårvagnsdepån. Har vi gjort det har vi också garderat oss mot risken att hälla pengar i sjön vid en försenad eller utebliven Ultunabro. Centerpartiet vill därför att kommunen och Regionen tar fram en plan B.

Det finns en i sammanhanget bra lag att utgå ifrån, en som alla ingenjörer känner till: Murphy’s lag. Vad som kan gå fel kommer att gå fel. Utgår man från den planerar man defensivt, vilket visserligen kan innebära fördyringar, men det är framför allt ett sätt att undvika enorma risker. 

Risker som här i slutändan drabbar inte bara Uppsala kommuns skattebetalare, utan hela länets skattebetalare, då det är Region Uppsala som ska investera i depån. Det är en risk vi gärna undviker.