Liksom en förmildrande omstĂ€ndighet anförde partiledarna som utformade den sĂ„ kallade decemberöverenskommelsen 2014 (ibland omnĂ€mnd som DĂ 2014) att den enbart gĂ€ller formen för politiken, inte dess innehĂ„ll. Vid presskonferensen om överenskommelsen sade Jan Björklund att det handlade om att trĂ€ffa en âuppgörelse om de Âkonstitutionella formernaâ och Annie Lööf att man nĂ„tt âsamförstĂ„nd i formfrĂ„gor.â Spelreglerna för demokratin sĂ„gs som mindre betydelsefulla Ă€n politikens innehĂ„ll.
För att avvĂ€rja en förestĂ€lld Âpolitisk kris skapade man i stĂ€llet en permanent konstitutionell kris, som om det vore mindre allvarligt!
Vid grundlagsreformen 1974 ersattes 1809 Ă„rs grundlag â som byggde pĂ„ principen om maktdelning mellan verkstĂ€llande, lagstiftande och dömande makt â med nuvarande grundlag som ser statsmakten som enhetlig. De inbyggda kontroller och motvikter som fanns i 1809 Ă„rs författning och som ocksĂ„ prĂ€glar exempelvis USA:s och Tysklands författningar saknas i Sveriges grundlagar.
Det som hĂ€nde den 27 december 2014 var att företrĂ€darna för den verkstĂ€llande makten â tillsammans med pretendenterna pĂ„ denna makt â dekreterade att de för Ă„tta Ă„r framĂ„t frĂ„ntog företrĂ€darna för den lagstiftande makten, det vill sĂ€ga sina partiers riksdagsledamöter, rĂ€tten att ta utskottsinitiativ, lĂ€gga fram lagförslag eller framföra reservationer om budgeten och förpliktade dem att avstĂ„ frĂ„n omröstningar om budgeten.
Att partiledningarna anser sig ha befogenhet att belÀgga sjÀlvstÀndigt valda ledamöter i rikets högsta demokratiska organ med dessa bojor Àr förfÀrande.
Riksdagsledamöterna mÄste nu Äterta sin makt.
I tidigare artiklar i UNT, senast den 22 december, har vi pekat pÄ hur grundlagarna ska ange lÄngsiktigt hÄllbara spelregler för demokratin och kodifiera de grundlÀggande vÀrderingar som demokratin bygger pÄ. Dit hör Àven regler för hur grundlagarna kan Àndras eftersom det anger hur medborgarna kan utöva sin tillsyn över de spelregler som politikerna sÀtter upp för sig.
I Sveriges fall innebÀr det i princip att medborgarna ska fÄ ta stÀllning till grundlagsÀndringar i samband med allmÀnna val. I praktiken har detta som vi pÄpekat försummats. Vi har ocksÄ kritiserat anvÀndningen av den alternativa beslutsmetoden kvalificerad majoritet som Àr en möjlig Àndringsmetod för riksdagsordningen (som riksdagen sjÀlv ser som ett mellanting mellan grundlag och vanlig lag) och som anvÀndes nÀr alla Ätta riksdagspartier i endrÀkt införde 2014 Ärs riksdagsordning. Visserligen förelÄg en utredning, men den offentliga debatten saknades i stort sett helt, sÄ den demokratiska legitimeringen fÄr ses som bristfÀllig Àven av det skÀlet.
I början av december förutskickade allianspartierna i en debattartikel att de var beredda att Àndra vissa regler, Àven i riksdagsordningen, pÄ det vis som nu anges i decemberöverenskommelsen. Att agera pÄ det sÀttet utan föregÄende utredningar och utan offentlig debatt menade vi grÀnsade till förakt för demokratin. Att det fanns en vilja att börja röra i riksdagsordningen för att komma runt dagspolitiska svÄrigheter pÄ annat sÀtt Àn vad som föreskrivs i regeringsformen fyllde oss med hÀpnad.
Men man var beredd att gÄ Ànnu lÀngre.
Utan beredning, utan offentlig debatt och utan den process som gÀller för grundlagsÀndringar har sex partiledningar infört nÄgot som i praktiken Àr ett författningstillÀgg som ska gÀlla i Ätta Är.
Och regeringsformens portalparagraf om att all offentlig makt i Sverige utgÄr frÄn folket ersÀtts med principen att makten utgÄr frÄn sex partiledningar. De flesta av riksdagsledamöterna belÀggs med lÄngtgÄende restriktioner i sitt handlande, och 49 av dem utesluts helt frÄn inflytande.
DĂ„ det Ă€r riksdagen sjĂ€lv som avgör lagligheten kan överenskommelsen inte a priori avvisas som illegal. Men papperslös Ă€r den eftersom den inte har nĂ„gra handlingar som styrker dess legitimitet. Den Ă€r ocksĂ„ bemĂ€ngd med hemsnickrade termer som âpartikonstellationerâ och âslĂ€ppa framâ som saknar konstitutionell förankring. Den centrala distinktionen mellan âstörsta minoritetâ och âmindre minoritetâ Ă€r frĂ€mmande för demokratiskt tĂ€nkande och lösligt definierad. Som Nicklas Lundblad konstaterat i SvD den 29 december Ă€r överenskommelsen ett pactum turpe â en överenskommelse i strid med lag och god sed â som inte kan anses ha rĂ€ttslig giltighet.
Respekten för demokratin krÀver att dess spelregler ska vara bestÀndiga, tydliga och kÀnda för medborgarna. Decemberöverenskommelsen bryter mot alla dessa kriterier. Den Àr sluten mellan sex partiledningar (kanske inte ens dessa i sina helheter) medan riksdagen varit hemförlovad under julen.
Alla partiers riksdagsledamöter mÄste besinna sitt ansvar som företrÀdare för hela folket och nÀr riksmötet Ätersamlas avvisa partiledningarnas överenskommelse.
En ny parlamentarisk grundlagsberedning behövs som fÄr i uppdrag att under ett par Ärs tid noggrant se över innehÄllet i regeringsformen och riksdagsordningen och pröva om det finns anledning att Àndra och utveckla regler som kan hÄlla pÄ lÀngre sikt. Det Àr nÄgot annat Àn den utredning för översyn av budgetprocessens regelverk som nÀmns i decemberöverenskommelsen. Beredningen bör ocksÄ utforma metoder för hur grundlagarna inklusive riksdagsordningen bÀttre kan förankras hos medborgarna. SÄdan förankring saknas för nÀrvarande helt och hÄllet.
Men lÄt först Dà 2014 dö 2015!
Lars Hallén
Ingemund HĂ€gg
Emeritusprofessorer i företagsekonomi