I UNT kunde vi för två veckor sedan (15/1) läsa om det allt hårdare klimatet i Uppsalas skolor. Lärare får ta emot glåpord och det finns flertalet exempel på att elever brukat våld mot skolpersonalen. Den ansträngda situationen mellan lärare och elever har passerat gränsen. Det har blivit vardag för lärare, så pass att man inte längre orkar anmäla varje händelse som sker. Under 2022 kom det in 400 anmälningar i Uppsala och då vet vi att mörkertalet är stort. Våldet mot lärare måste tas på allvar och kommunen måste arbeta ännu hårdare för att få ett stopp och verka förebyggande.
Utbildning är en av grundpelarna i vårt samhälle. Skolan ska framför allt vara en plats för kunskap. Det är därför helt avgörande att eleverna har en skola som är trygg och att eleverna har studiero i klassrummen. I en hållbar arbetsmiljö ska varken hat, hot eller våld ha något utrymme alls.
En ensam lärare i ett klassrum har nästintill en omöjlig situation att stoppa elever som blir hotfulla. Därför krävs det att det finns fler vuxna i skolan som exempelvis elevassistenter och socialarbetare.
Lösningen på situationen är att socialtjänsten utvecklar sin samverkan med skolorna. Genom att ha en större närvaro på skolorna kan individer som behöver stöd och hjälp tidigt fångas upp och rätt insatser kan sättas in. På det sättet får vi bukt med våldet i skolorna, ger individer rätt stöd från tidig ålder och bidrar till ökad studiero.
En lärare beskriver också sin oro för att eleverna mår dåligt. Det krävs att varje skola har ett elevhälsoteam som genomför psykologiska elevhälsosamtal. Även mindre elevgrupper kan ge bättre förutsättningar för skolpersonalen att fånga upp elever som mår dåligt. För att lyckas med mindre elevgrupper krävs fler lärare, och en förbättrad arbetsmiljö är ett viktigt steg i rätt riktning. Välmåendet i skolan måste vara högt upp på dagordningen för att se till att eleverna som går på våra skolor har en god mental hälsa.
Uppsala kommun måste agera och göra insatser för att förändra den oacceptabla situation som i dagsläget endast eskalerar. Arbetet som måste göras är brett och innefattar flera delar. Rektorer ska kunna styra sin skola och få den frihet som de förtjänar och då krävs det också stärkt samarbetet mellan skola, vårdnadshavare, socialarbetare i skolan samt utökad samverkan mellan skola, socialtjänst, polis och civilsamhälle.
Av respekt för lärarna, eleverna och samhället krävs det förändring för att få kontroll på situationen.