Vad skapar en framgångsrik företagarkommun?

Knivsta i topp, Tierp och Älvkarleby i botten. Skillnaden i nyföretagande mellan länets kommuner är problematiskt, skriver Maria Björkman.

Upp eller ner? En rad faktorer samverkar för att företag ska bli framgångsrika. Länets kommuner har stora möjligheter att skapa goda förutsättningar för detta.

Upp eller ner? En rad faktorer samverkar för att företag ska bli framgångsrika. Länets kommuner har stora möjligheter att skapa goda förutsättningar för detta.

Foto: Oscar Olsson/TT

Debatt2025-04-20 12:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det bubblar i Uppsala län. Knivsta toppar årets nyföretagarlista i Uppsala län med 7,74 nya företag per 1 000 invånare. Håbo och Enköping ligger inte långt efter och det är både tydligt och glädjande att det lokala företagandet präglas av framtidstro. Samtidigt är skillnaderna mellan kommunerna stora – större än nödvändigt. Att starta och driva bolag är ingen dans på rosor. Utbyte av erfarenheter och möjligheter att träffa andra kan ha en avgörande effekt på tillväxten.

Revisions- och rådgivningsbyrån BDO har sammanställt statistik från Tillväxtanalys över nya företag i landets kommuner. En av våra slutsatser är att det råder stora skillnader mellan olika kommuner. I Uppsala län sticker Knivsta, Håbo och Enköping ut med flest nya företag per invånare år 2024. I exempelvis Tierp, Heby, och Älvkarleby ligger nyföretagandet på en avsevärt lägre nivå. Här bildades förra året cirka 4–5 nya företag per 1 000 invånare.

Gapet mellan de mest företagsamma kommunerna och de med lägst nyföretagande i länet är betydande – och det är inte bara siffror. Det handlar om jobb, livskraft och utvecklingsmöjligheter för hela lokalsamhällen.

Vad är det då som gör att företagandet blomstrar i vissa kommuner – medan det går trögare i andra?

Vår erfarenhet är tydlig: det räcker inte med en bra idé och vilja. Vi vet att nätverk, tillgång till rådgivning och erfarenhetsutbyte kan vara avgörande. För att fler ska våga ta steget krävs ett lokalt ekosystem där företagare får stöd, inspiration och konkreta verktyg för att lyckas. Möjligheten att träffa andra entreprenörer, bolla idéer, få råd av någon som varit där själv – det är ofta det som gör skillnaden mellan att våga försöka och att avstå.

Särskilt i mindre kommuner spelar nätverkande en avgörande roll. Närheten till rådgivare, lokala företagarföreningar, näringslivsorganisationer och mötesplatser skapar en miljö där nya företag kan gro. Men det handlar inte bara om att träffa likasinnade. Det handlar om att förstå spelreglerna. Regelverken kring exempelvis finansiering, beskattning, löneuttag och anställningar är komplexa, och kan vara avgörande för om man vågar ta nästa steg – eller inte. I mötet med andra företagare, förebilder och rådgivare blir det lättare att få konkreta svar och fatta välgrundade beslut. Det stärker inte bara den enskilda företagaren, utan också det lokala näringslivet i stort.

Som rådgivare till många entreprenörer ser vi dagligen vilken skillnad det gör att få rätt stöd i rätt tid. Vi möter företagare som kämpar med att förstå regelverken, hitta nätverk och ta nästa steg. Vår erfarenhet är tydlig: det som ofta avgör om man lyckas eller inte är tillgången till lokalt stöd, kontakter och kunskap.

Vi ser flera goda initiativ i våra kommuner – men det finns fortfarande utrymme för mer:

  • Skapa fler mötesplatser för lokala – och regionala – företagare där de kan möta andra för att nätverka och utbyta erfarenheter.
  • Belöna och lyft fram goda exempel på lokalt entreprenörskap som kan inspirera andra. Belys framgångsfaktorer och möjligheter.
  • Uppmuntra etablerade företag att “slå upp portarna”, bjuda in till studiebesök eller samtal med entreprenörer. Var generös och dela kunskap – vår erfarenhet är att mentorskap och andra utbyten kan vara inspirerande för båda parter.När företagare växer, växer också våra samhällen. Nya företag skapar inte bara jobb, utan också framtidstro, innovation och utveckling. Alla bolag har en gång varit små. Även Ikea, Spotify och King. Kanske finns nästa svenska framgångssagor här i länet. För att fler ska våga ta klivet krävs ett starkt stöd från fler – kommuner, näringslivsorganisationer, etablerade företag och rådgivare (som vi).

Vi behöver fler modiga entreprenörer, oavsett postnummer.