Strängnäs den 25 januari. Termometern visar på plus fem grader och prognosen för de kommande fem dagarna visar på plusgrader varje dag. I höstas kom rapporter om att temperaturen i Arktis under oktober och november varit 20 grader högre än normalt.
I min ungdom under 1950 talet var ofta januari en av de kallaste månaderna med temperaturer på kring tjugo minusgrader. Nu har även Sverige drabbas och det är inte ovanligt att även vi har en temperaturhöjning på tjugo grader i jämförelse med vad som är normalt.
Att vi har ett varmare klimat betyder att uppvärmningskostnaderna i våra hus minskar och att snöröjningskostnaderna minskar är kommunpolitiker glada för. För de flesta människorna är en varmare vinter inte något problem utom för dem som vill åka skidor.
Nästan alla forskare är överens om att våra utsläpp av växthusgaser är orsaken till att temperaturen öka på vår planet, och de senaste tre åren har varit de varmaste sedan mätningarna började.
Även om den fossilfria alternativa energiproduktionen ökar så kommer den inte att räcka till för att klara omställningen.
Det internationella energiorganet IEA har i sin rapport för 2016 ”World energy outlook” gjort en prognos över vår energianvändning 2040 som ofta betraktas som ett viktigt årtal för att nå slutmålet ett fossilfritt samhälle. De förnybara energislagen kommer att stå för 37 procent av den globala energiförsörjningen. Oljekonsumtionen kommer att vara 12 procent högre än i dag, beroende på den fördubbling av fordonsflottan till två miljarder och behoven inom petrokemisk industri som också kräver olja. Eldning av kol kommer att minska till förmån för gas som är mindre skadligt för miljön.
I dag konsumerar vi cirka 90 miljoner fat olja per dag och kommer denna konsumtion bestå och öka fram till 2040 så kommer det att späda på växthuseffekten till nivåer som vi troligtvis inte kommer att klara.
Vad är då alternativet? De flesta bilar som byggs i dag går på flytande drivmedel och skall vi ersätta bensin och diesel måste vi ta fram ett drivmedel som är flytande och inte kräver stora ombyggnader av motorerna. Vi skulle kunna börja använda koldioxid som råvara till fordonsbränsle. Vid de stora utsläppskällorna av koldioxid som järn och stålindustrin kan man avskilja all koldioxid och tillsammans med vatten och el skulle man i stor skala kunna börja tillverka metanol och DME. Metanol kan vara utgångsprodukt för att kemiskt tillverka ett antal olika drivmedel.
Att en fortsatt användning av olja kommer att skada klimatet är uppenbart men det finns en allvarligare sida av moralisk art som vi blundar för.
Med vilken rätt har vår generation tagit på sig uppgiften att leta rätt på varje oljedroppe för att sedan elda upp den?
Vad kommer framtida generationer att tycka om vår enorma förstörelse av naturresurser. Alla har vi ett ansvar att dra vårt strå till stacken för att minska klimatbelastningen. Men vem bryr sig?