Vi styr upp kollektivtrafiken

Hur ska fler välja bussen om det blir sämre trafik till dyrare priser? Det undrar Johan Edstav och ­Niclas Malmberg.

Satsning. Vi vill bygga fyra spår på hela sträckan mellan Stockholm och Uppsala, skriver Johan Edstav (bilden) och Niclas Malmberg.

Satsning. Vi vill bygga fyra spår på hela sträckan mellan Stockholm och Uppsala, skriver Johan Edstav (bilden) och Niclas Malmberg.

Foto: Jörgen Hagelqvist

Debatt2014-07-18 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Den 1 april började de nya priserna i kollektivtrafiken att gälla. Beslutet föregicks av stora protester bland Uppsalaborna. I samband med att alliansen i landstinget släppte sin budget inför nästa år stod det tre månader senare klart att alliansen planerar för nya prishöjningar i kollektivtrafiken i Uppsala län. Priset för månadskortet ska höjas från dagens 790 kronor till 814 kronor.

Det är femte året i rad som alliansen höjer biljettpriserna. Uppsala får därmed dyrare kollektivtrafik än Stockholm.

Som om inte det vore nog klubbade alliansen i kollektivtrafiknämnden nyligen igenom ett antal nedskärningar i den regionala busstrafiken i länet. Linjer tunnas ut, halveras eller läggs ned helt. För att minska våra utsläpp av växthusgaser och klara våra klimatmål har vi i Uppsala län satt upp ett mål om att fördubbla antalet resenärer i kollektivtrafiken till år 2020. Men hur ska fler välja bussen om det blir sämre trafik till dyrare priser? För oss går det inte ihop.

Kollektivtrafiken är en av de viktigaste nycklarna till att klara klimatutmaningen. För att vända utvecklingen behövs det politiker som vågar se att samhället behöver gå från biltrafik som drabbar klimatet till miljövänligt kollektivt resande.

I Miljöpartiet finns de politikerna. Vi vill göra det enklare att åka kollektivt, inte svårare. Vi vill bygga ut kollektivtrafiken, i stället för att skära ned. Vi vill göra det mer prisvärt att åka, inte dyrare.

I vårt budgetförslag lägger vi 45 miljoner mer än alliansen på kollektivtrafiken. Det är mest av alla partier.

Miljöpartiet vill skapa en kollektivtrafik där det är möjligt att åka kollektivt inte bara i staden utan lika väl på landsbygden, till rimliga priser på vettiga tider. På platser där resandeunderlaget är för litet för fasta turer, kan man använda sig av anropsstyrd trafik – det vill säga att bussen kör när resenärerna efterfrågar det. Under de tider på dagen när få åker och trafiken är som lugnast kan vi göra det billigare att resa så går färre bussar tomma.

I Uppsala tänker vi bygga ett modernt kollektivtrafikssystem med spårvagn. Att satsa på spårvagnar är ett sätt att skapa en mer trivsam innerstadsmiljö, ett sätt att knyta ihop stadsdelar med effektiv och attraktiv kollektivtrafik, men också ett sätt att öka attraktiviteten för byggande, företag, samhällsservice och handel där spårvagnshållplatserna byggs.

I likhet med många andra växande städer i Europa borde vi se spårvagnsutbyggnad som en motor för utvecklingen.

Med stödet av en grön regering i höst kan vi göra ännu mer för den spårburna trafiken. För att resenärerna ska slippa drabbas av tågkaos varje gång ett elskåp brinner eller en kontaktledning rivs ned, vill vi bygga fyra spår på hela sträckan mellan Stockholm och Uppsala. Med cirka 40 000 resenärer dagligen är det en av Sveriges mest trafikerade sträckor.

Från statligt håll lägger vi också två miljarder kronor på att öka kapaciteten på Dalabanan och ge plats åt fler tågstopp i orter som till exempel Vänge, Järlåsa, Vittinge och Librobäck.

Vi vill även bygga järnväg mellan Enköping och Uppsala. Det skulle inte bara förenkla för pendlare och göra resan snabbare, utan också göra orter som Ramstalund och Örsundsbro till attraktiva stationssamhällen där fler bostäder kan planeras.

Det här är några av de förslag som Miljöpartiet har för att klara målet att fördubbla antalet resenärer i kollektivtrafiken och på allvar påbörja omställningen till ett hållbart resande. Valet i höst avgör kollektivtrafikens framtid. Lägg din röst på ett parti som vill utveckla kollektivtrafiken – inte avveckla den.

Johan Edstav (MP), landstingsråd

Niclas Malmberg (MP), riksdagskandidat och ledamot i kollektivtrafiknämnden

Kollektivtrafik

Läs mer om