Kontakten med vuxenvĂ€rlden Ă€r oerhört viktig för ungdomar och deras tro pĂ„ framtiden. Vi vet att ungdomar med bristfĂ€lliga vuxenkontakter Ă€r överrepresenterade i ohĂ€lsotal och i högre grad riskerar att hamna i destruktiva livsmönster. Samtidigt har lĂ€rare en alltmer pressad arbetssituation, och det finns stora brister i skolans elevhĂ€lsoarbete. Att alla ska ha lika villkor Ă€r lĂ€tt att prata om â men svĂ„rare att genomföra i verkligheten.
Mentor Sverige har tillsammans med Fryshuset genomfört undersökningen âUnga rösterâ under flera Ă„r för att fĂ„ veta vad unga i dag tĂ€nker och kĂ€nner inför sin framtid.
2017 svarade 3 200 ungdomar pÄ enkÀtundersökningen, och oroande siffror om unga personers framtidstro sticker ut bland resultaten. Undersökningen visar bland annat att 7 av 10 ungdomar saknar tillrÀcklig kunskap om arbetsmarknaden och att mÄnga vill ha mer kontakt med vuxna i skolan (72 procent). Kontakten med vuxenvÀrlden Àr en avgörande faktor i deras tro pÄ framtiden. Vi vet sedan tidigare att den kontakten Àr sÀrskilt viktigt för dem med svag anknytning till det svenska samhÀllet. Det Àr en av nycklarna till en lyckad integration.
MĂ„nga unga tycker att de som individer har ett ansvar för en fungerande integration, enligt undersökningen Unga röster 2016. Ăven om de anser att politikerna bĂ€r huvudansvaret, indikerar det hĂ€r att ungdomarna vill vara med och skapa ett hĂ„llbart samhĂ€lle dĂ€r alla mĂ€nniskor, oavsett bakgrund, ska ha möjlighet att bli aktivt bidragande samhĂ€llsmedborgare.
I Barnombudsmannens Ă„rsrapport för 2018, âUtanförskap, vĂ„ld och kĂ€rlek till ortenâ lĂ€ser vi om miljön för barn och unga i utsatta omrĂ„den dĂ€r de utsĂ€tts för vĂ„ld, sexuella trakasserier, skottlossningar och droger. Ungdomarna beskriver ocksĂ„ en skola dĂ€r det Ă€r svĂ„rt att fĂ„ studiero. De upplever tĂ€ta lĂ€rarbyten och brist pĂ„ stöd. Flera berĂ€ttar om en vuxenvĂ€rld som har lĂ„ga förvĂ€ntningar pĂ„ dem.
Skolans sociala uppdrag Àr mycket betydelsefullt men det finns en grÀns för hur mycket en lÀrare kan göra i och utanför klassrummet.
FrÄgan som vi dÀrför mÄste stÀlla oss Àr, hur stort ansvar har lÀrarna för elevers vÀlmÄende och hur mycket av ansvaret bör ligga pÄ förÀldrar, eleverna sjÀlva, andra vuxna, nÀringslivet och resten av samhÀllet?
SÄ hÀr Àr det: Vuxna behöver engagera sig mer i Sveriges ungdomar, Àven utanför skolan.
LĂ€rarnas Riksförbunds undersökning âKompis, kurator eller kunskapsförmedlareâ visade att nĂ€rmare hĂ€lften av lĂ€rarna sĂ€ger att förĂ€ldrarna till deras elever i liten eller mycket liten utstrĂ€ckning engagerar sig i barnens skolgĂ„ng â det Ă€r alarmerande.
Det krÀvs en tydligare ansvarsfördelning i vuxenvÀrlden mellan lÀrare, rektorer, övrig personal, politiker, förÀldrar och nÀringsliv för att ungdomarna ska kunna kÀnna en starkare framtidstro.
I detta ansvar ingÄr att öppna upp fler delar av samhÀllet för de nya svenskarna sÄ att nya nÀtverk kan byggas och pÄ sÄ vis frÀmja integration.
LÀrarnas Riksförbund och Mentor Sverige kommer under Äret besöka stÀder runt om i Sverige för att samtala med berörda om hur lÀget ser ut i dag och vad som krÀvs för att stÀrka ungas framtidstro. Vi behöver en samling för framtiden!
à sa Fahlén
ordförande LÀrarnas Riksförbund
Karin JordÄs
generalsekreterare Mentor Sverige