Ibland är bilen nödvändig

Kersti Kollberg skriver i sin kolumn den 23/8 att innerstaden inte är en plats för bilism.

Mohamad Hassan (FP).

Mohamad Hassan (FP).

Foto: Nina Leijonhufvud

Brev till ledarsidan2014-09-02 00:01
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag håller inte helt med Kollberg. Bilar är en nödvändig del av stadsbilden. Genom att säkerställa att det finns goda parkeringsmöjligheter i city kan vi behålla och utveckla handeln i de centrala delarna av Uppsala. Jag vill inte ställa kollektivtrafik och cykel mot bilism. Uppsala är en cykelstad och ska bli en än starkare sådan. Själv cyklar jag året runt och tycker att det är självklart att vi ska fortsätta satsa på nya cykelstråk. Vi ska även fortsatt utveckla kollektivtrafiken så att fler väljer att åka kollektivt. Dock är det ibland nödvändigt att ta bilen. Vi måste därför planera för att även fortsättningsvis ha biltrafik i de centrala delarna av staden.

Stadsplaneringen måste bli mer effektiv. Bilister ska inte behöva köra runt för att hitta en parkering vilket ger onödiga utsläpp och klimatpåverkan. Digitala informationstavlor som tydligt visar var det finns lediga parkeringsplatser behövs snarast möjligt och vi måste ha infartsparkeringar. Jag är emot spårvagnar i centrala Uppsala eftersom det är för dyrt, vi vill istället påskynda processen med el-bussar och andra moderna kollektivtrafiklösningar. Vi måste också leda om onödig trafik från centrala Uppsala så att de som verkligen måste köra in i centrala Uppsala kan göra det smidigt. Uppsala centrum ska vara tillgängligt för alla kommunens invånare.

Vi har idag en utveckling som gör att bilburna konsumenter överger stadskärnan. Kunder som är viktiga för handlarna och för att behålla stadskärnans puls. Cirka 30-40% av handlarnas omsättning i stadskärnan kommer från bilister. För mig och FP är miljön mycket viktig och vi har höga ambitioner inom miljöområdet. Folkpartiet driver också en politik där villkoren för småföretagarna värnas. Uppsalas ska vara en levande stad med handel, caféer och restauranger. Med kloka och välgenomtänkta beslut, som kombinerar klimat och miljömål med smarta parkeringsmöjligheter för bilister, kan Uppsala city behålla sin puls. Liv och rörelse i stadskärnan skapar jobb och tillväxt och stärker Uppsalas företagare.

Mohamad Hassan

Kommunalråd (FP)

Svar:

Mohamad Hassan vill öka handeln i Uppsala centrum genom att ge större möjligheter för privatbilister att ta sig in i stadskärnan. Enligt min mening är det ett bakvänt sätt att resonera. Kommunpolitikerna har stimulerat Uppsalaborna att handla i externvaruhusen genom att tillåta den gigantiska utbyggnaden av externvaruhandeln. Många Uppsalabor och kringboende väljer Gränby, Boländerna, Stenhagen med flera köpcentrum för inköp av livsmedel och så kallade sällanköpsvaror. Att locka kunderna att ta med sig bilen in till staden för att handla ger inte bara ett tillskott till en redan överfylld stadskärna utan betyder också att utsläppen från bilarna kommer att öka varmed möjligheterna att nå målet om sänkning av koldioxidutsläppen försämras igen.

Kersti Kollberg

Brev till ledarsidan

Läs mer om