Naiv tro på höjda p-taxor

Det finns en mer effektiv styrning mot mer klimatsmarta trafikrörelser än att ensidigt chockhöja parkeringsavgifterna, skriver alliansens politiker i gatu- och samhällsmiljönämnden.

Hannes Beckman (M)

Hannes Beckman (M)

Foto: stewen@qimage.se

DEBATT – MOTREPLIK2016-05-04 15:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

De rödgröna med Maria Gardfjell i spetsen (UNT Debatt 27/4) påstår att högre parkeringsavgifter är bra för alla. Vi förstår att det kan kännas så som cyklande kommunalråd i innerstaden.

Miljöpartiet, Socialdemokraterna och Vänsterpartiet visar på en verklighetsfrånvänd naivitet som är oroande för en hållbar utveckling i hela kommunen.

För en snabbt växande kommun med fler fordon och resor är det väldigt viktigt med en god framkomlighet för alla trafikanter. Minskad miljöpåverkan från bilar har hög prioritet.

Därför välkomnar vi exempelvis fler laddstationer för elbilar. Men arbetet går tyvärr alldeles för långsamt. För att nå av oss satta ambitiösa mål om en fossilfri kommunal fordonsflotta 2020, och fossilfria upphandlade fordon 2023, krävs krafttag.

Vi tror inte att centrumhandeln gynnas av ensidigt höjda parkeringsavgifter. Majoritetens politik gynnar externhandel och riskerar att driva upp priserna i befintliga parkeringsgarage.

Zon-indelningen som föreslås är ett trubbigt redskap för att reglera trafiken. Stora områden får kraftigt ökade avgifter samt avgift på kväll och helg oavsett om det är motiverat på platsen eller inte.

Pendelparkeringar och parkeringshus är en nyckel för att på lika villkor möjliggöra för alla Uppsalabor att ta del av det breda utbudet i centrum. Inte minst tillgängligheten till olika myndigheter. När realistiska alternativ kommer på plats kan parkering på gatumark också minska. Utan alternativ blir höjda avgifter bara ytterligare ett sätt att öka kostnaderna för kommunens invånare.

Vi tror på valfrihet och att människor väljer det som är mest hållbart utifrån deras livssituation och att kommun och landsting kan främja en god stadsmiljö genom att erbjuda bra alternativ – kollektivtrafik som går i tid, elbilspooler och sammanhängande cykelvägar.

Det tror vi är en mer effektiv styrning mot mer klimatsmarta trafikrörelser än att ensidigt chockhöja avgifterna.

Mia Nordström, vice ordförande (C) gatu- och samhällsmiljönämnden

Hannes Beckman, ledamot (M) gatu- och samhällsmiljönämnden

Mats Gyllander, ledamot (M) gatu- och samhällsmiljönämnden

Stojka Lakic, ledamot (L) gatu- och samhällsmiljönämnden

Ian Engblom, ledamot (KD) gatu- och samhällsmiljönämnden

Läs mer om