Stockholm Arlanda Airport har i dag närmare 22,5 miljoner resenärer per år. Efterfrågan på resor till och från Stockholm och Sverige via Arlanda har vuxit kraftigt de senaste åren med resenärsrekord fyra år i rad, vilket gör Arlanda till den snabbast växande flygplatsen i Norden.
Antalet nya flyglinjer har också ökat de senaste åren. Bara sedan 2013 kan Arlanda räkna in inte mindre än nio nya interkontinentala destinationer, och ytterligare tre startar i höst. Dessutom har Arlanda valts ut som alternativflygplats för A380 samt för US Preclearance.
Det är upptagningsområdet och möjlighet till intäkter som får flygbolagen att välja destination, inte banlängden på själva flygplatsen.
Stockholm är en av Europas mest expansiva städer med fler internationella huvudkontor än någon av de andra huvudstäderna i Norden och en kraftigt växande besöksnäring. Arlanda är också det nationella navet för frakttransporter med flyg.
I fallet Arlanda är huvudbanan 3 300 meter lång och det räcker för vilken destination som helst.
Banan stängs ner fyra veckor vart tredje år för underhållsarbeten. Dessa avstängningar kan drabba de stora flygplanen på väg till interkontinentala destinationer, som vid start inte kan lasta lika tungt under dessa veckor som vanligt.
Swedavia har helt riktigt utrett en förlängning av Bana 3. Utredningarna visar dock att det blir enormt kostsamt och att fyra veckors avstängning vart tredje år svårligen motiverar den kostnaden.
Detta inte minst eftersom vi diskuterat frågan med flygbolagen vid Arlanda och de delar Swedavias slutsatser fullt ut.
Vi är stolta över den storsatsning som vi nu gör på flygplatsen. Investeringar om 13 miljarder skapar Skandinaviens ledande flygplats och stärkt svensk tillgänglighet till gagn för svensk konkurrenskraft och jobbskapande i hela Sverige.
Ska man uttrycka oro kring Arlandas framtida förmåga bör fokus snarare riktas mot att flygplatsen i dag inte ingår i planerna för höghastighetståg mellan Sveriges storstadsregioner, något som är helt nödvändigt för att binda ihop trafikslagen och skapa en mer konkurrenskraftig infrastruktur i Sverige.
Kjell-Åke Westin, flygplatsdirektör Stockholm Arlanda Airport