Det är ingen tvekan om att Uppsala kommun växer i en historiskt snabb takt. Det märker vi Uppsalabor på många sätt. Bland annat genom en trafiksituation som kraftigt påverkas av alla byggarbeten, illa planerade underhållsarbeten men också av den politik som Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet bedriver. MP påstår i en debattartikel i UNT att den politik de förordar är ny, modern och hållbar. Vi delar inte den synen då deras politik skapar en allt sämre trafikmiljö och framkomlighet som drabbar väldigt många enskilda Uppsalabor, blåljuspersonal, företagare i behov av bil och turister. Socialdemokraternas och MP:s politik beaktar inte heller att dagens e-handelsutveckling skapar väldigt många fler transportrörelser än tidigare när paket ska levereras till distributionsställen och människor som sedan ska hämta upp dessa paket på olika platser runt om i vår kommun.
MP gläds över att ännu fler bostäder, än den redan tidigare beslutade kraftiga bebyggelseplanen, enligt Uppsalapaketet nu planeras i södra delarna av Uppsala stad. Med den massiva förtätningsambition som MP förespråkar kommer i stort sett all utvecklingskraft de kommande 30-40 åren att begränsas till Uppsala stads södra delar. Det anser Centerpartiet är både orättvist och oklokt. Minst 25 procent av utvecklingskraften bör läggas i anslutning till Vänge, Björklinge, Vattholma, Storvreta, Skyttorp och Almunge. Det är en hållbar, rättvis och attraktivare väg framåt för Uppsalas invånare som bor i stadens stadsdelar och runt om i vår stora kommun.
Självklart behövs fyrspår mellan Uppsala och Stockholm. Det önskemålet har samtliga politiska partier i Uppsala drivit länge. Det är anmärkningsvärt att spaden inte redan är satt i backen för att bygga fyrspåret eftersom nästan två tredjedelar av Sverige kan leverera bättre utveckling när det är en verklighet. Bättre spårförbindelser, upp och ner i landet genom Uppsala, representerar stora ekonomiska värden. Något som både bidrar positivt till att stärka svensk konkurrenskraft och särskilt stimulerar till mer bebyggelse av bostäder och verksamhetslokaler mellan Arlanda och Gävle.
Det är fel att i nuläget låsa teknikvalet av kapacitetsstark kollektivtrafik till spårväg. Teknikutvecklingen går i en rasande fart och spårväg är definitivt inte det modernaste eller det billigaste alternativet. Innan teknikval ska göras måste alternativen seriöst övervägas och det måste också bli tydligare hur mycket kommunen, regionen och staten verkligen kommer att finansiera. Med tanke på de lösa grunder på vilka investeringskalkylerna bygger är statens åtagande om 50 procent, men max 900 miljoner, sannolikt långt ifrån en tillräcklig medfinansiering. Dessutom villkoras överenskommelsen med att brolänken över Fyrisån, vid Ulltuna, endast får användas för spårtrafik. Det är en mycket oklok lösning. En liknande brolänk måste klara av samtliga trafikslag. På toppen av denna okloka inlåsning i teknikval, och begränsade användning av bron, är finansieringen också byggd på antaganden att en ny lag ska kunna tillämpas. MP skriver ”En ny lag kan också göra det möjligt att utnyttja den värdeökning som investeringen medför. Ytterligare 1,5 miljard kronor beräknas därför kunna tillkomma om beslutet om spårväg fattas innan bostäderna börjar byggas.” Det framgår tydligt att även denna tänkta delfinansiering är osäker. Om inte MP gjort så mycket partipolitik av denna fråga hade den kunnat demokratiskt ha beretts på ett sätt som betydligt bättre skapat förutsättningar för ett klokare avtal mellan Uppsala kommun, Region Uppsala och staten.
Miljöpartiet skriver att ”År 2050 ska gång-, cykel- och kollektivtrafik tillsammans utgöra minst 75 procent av resandet i Uppsala.” Vi är skeptiska till att Uppsala kommun har råd med en infrastruktur för kollektivtrafik som attraktivt kan möta den ambitionen. Det är samtidigt en god ambition. Men den goda ambitionen får inte göra att vi utsätter framtida Uppsalabor för en mycket dålig framkomlighet i trafiken och därigenom gör Uppsala oattraktivt. Människors liv är mobila och väldigt många behov kommer att tillfredställs med hjälp av moderna och miljövänliga bilar. Uppsalas infrastruktur för resande behöver utvecklas betydligt klokare än vad den i dag föreslås göra.
Stefan Hanna
Kommunalråd, Centerpartiet
Jonas Petersson
2:e vice ordförande i Gatu- och samhällsmiljönämnden, Centerpartiet
Karin Ericsson
Ledamot i Plan och Byggnadsnämnden, Centerpartiet