Uppsala behöver öka kapaciteten i kollektivtrafiken. Den snabba tekniska utvecklingen som sker i dag ger fler och mer kostnadseffektiva alternativ till spårvagn. Vid beslut om stora investeringar i kollektivtrafiksystem ska man överväga alla alternativ som både kan klara många års behov och som är ekonomiskt försvarbara.
LÄS MER: Maria Gardfjell och Robert Damberg (MP) – Spårväg ger ett lyft
LÄS MER: Mia Nordström och Johan Örjes (C) – Sluta dröm om spårväg
Spårvagn är en lösning som vi vet kommer att bli väldigt dyr. Vi eftersträvar en förbättring som snabbt kan komma på plats till en rimlig kostnad för medborgare och resenärer.
Det är tydligt att argumenten för spårväg mest handlar om föreställningen att det ska locka fastighetsägare att göra investeringar. Man kan naturligtvis fundera på om tidigare jämförelser mellan spårväg och vanlig buss står sig när spårväg ska jämföras med eldrivna superbussar, men den väsentliga frågan är om det krävs en mycket dyr kollektivtrafiklösning för att öka attraktionen att bygga i Uppsala?
Vår bild är att Uppsala redan i dag är mycket attraktivt för investerare. Det är också slöseri med skattebetalarnas pengar när miljöpartisterna behöver flyga över Atlanten för att hitta ett bra exempel på spårvägens förtjänster, och då kommer tillbaka med att spårväg i Kansas city lett till investeringar på 100 miljoner dollar. Det kan låta mycket, men är i sammanhanget ingenting. Bara den spårvagnsdepå som skattebetalare och resenärer måste bekosta vid en spårvägsutbyggnad kommer att kosta mer än så.
Byggare och fastighetsägare är intresserade av väl fungerande infrastruktur i de miljöer som exploateras. De är inte som Miljöpartiet ensidigt fast i en lösning och de ser absolut att bilen fortsatt kommer att ha en stor roll i människors liv.
Vi i Centerpartiet inser att pengarna ska räcka till mycket. Oavsett ur vilken plånbok pengarna tas, finns det andra angelägna kollektivtrafiksatsningar som också behövs för att hela Uppsala kommun ska gynnas.
Kommunens pengar behöver räcka till att bygga ut pendlarparkeringen i orterna runt Uppsala och nya attraktiva bytespunkter inne i Uppsala. De behövs för att konsekvent genomföra signalprioritering för kollektivtrafik. Landstingets resurser behövs för att bygga en kollektivtrafik för hela Uppsala stad, inte bara de begränsade områden som kan bli aktuella för spårväg. De behövs för att se till så att det finns bra kollektivtrafik i hela kommunen och inte minst till att bygga ut en anropsstyrd kollektivtrafik där befolkningsunderlaget inte räcker till regelbunden kollektivtrafik.
Det talas mycket om statliga pengar, men även statens kassakista har en botten. För Uppsalas del är statliga investeringar i järnvägen betydligt viktigare än ett stöd till utbyggd spårväg. Vi behöver till exempel få en utbyggnad av Ostkustbanan med ytterligare två spår hela vägen från Uppsala till Stockholm och vi behöver få nödvändiga satsningar på bättre kapacitet och högre hastighet på Dalabanan från Uppsala till Sala. Vi behöver nya järnvägsstationer i Bergsbrunna och Vänge.
Politik handlar om att välja – Miljöpartiet vill göra ett dyrt och ensidigt val. Centerpartiet kommer att välja kostnadseffektiva lösningar som ger en flexibel kollektivtrafik för staden och bättre förbindelser med vår omvärld. Prioriteringar som stärker hela Uppsala kommun och län.
Johan Örjes (C), oppositionslandstingsråd
Mia Nordström (C), andre vice ordförande i gatu- och samhällsmiljönämnden
Stefan Hanna (C), kommunalråd