Redan 2013 gav kollektivtrafiknämnden ett uppdrag till UL att undersöka möjligheten att ta fram en särskild biljett anpassad för korta resor över zongräns, så det kan knappast förvåna att Centerpartiet och övriga partier i alliansen har det som förslag. Tyvärr hann vi inte få fram en färdig lösning före valet.
Det förslag som Vänsterpartiet presenterar (UNT 26/1) flyttar bara problemet. Det är också väl utrett och en bred majoritet har avfärdat det. Det enda som händer är att gränsen för de orimliga effekterna flyttar. Plötsligt blir det orimliga kostnader när det behövs biljett för två zoner för den som reser från Rasbo till butiken i Lindbacken.
Fördelen med zoner är att priset för enkelresor i varje zon kan hållas nere, nackdelen är att korta resor över zongräns blir dyra. Det finns i princip tre alternativ för att lösa detta:
Stockholmsmodellen. Hela länet är en zon med ett gemensamt pris. Nackdelen är att priset då behöver vara högre.
Dalamodellen. Möjlighet till en särskild biljett där det för resor en kortare sträcka över zongräns räcker med enzonsbiljett. I Dalarna är gränsen satt till 10 kilometer.
Skånemodellen. Varje resenär har en personlig zon som utgår från där resan börjar. Beroende på hur lång resan är får man köpa en biljett för ett visst antal zoner.
Det nya zon- och biljettsystemet för UL har i stort varit mycket framgångsrikt. Vi ser en ökning av resandet, det har blivit enklare att resa och enklare att förstå. Det finns delar som behöver slipas till, korta resor över zongräns är den viktigaste som är kvar.
Jag hoppas att vi kan komma fram till en lösning som löser det problemet och inte bara flyttar problemet några kilometer.
Johan Örjes
Regionråd (C)