Uppsala universitets ledning delar Uppsala studentkårs och artikelförfattarnas Karin Ottanders och Frida Gunnarssons oro över att den psykiska ohälsan hos unga ökar, (UNT Debatt 11/6). Psykisk ohälsa är ett problem som ökar i hela samhället och det avspeglar sig också inom universitetet och bland våra drygt 40 000 studenter.
Uppsala universitet arbetar för att alla studenter ska må bra och ha en bra studiemiljö.
Det gör vi bland annat genom att erbjuda förebyggande hälsovård genom studenthälsan. Universitetet ska naturligtvis ta ansvar för sin del med att erbjuda en studenthälsa av hög kvalitet men vi behöver också samverka med andra aktörer inom primärvården för att inga studenter ska komma i kläm.
Därför inleder vi en dialog med Region Uppsala för att diskutera hur vi samverkar och samarbetar. Det första mötet är inplanerat till den 21 juni.
Under våren har trycket på studenthälsans mottagning och förebyggande aktiviteter varit stort. Studenthälsas uppdrag är precis som artikelförfattarna skriver tänkt att fungera som ett komplement till övrig vård och ska främst arbeta förbyggande och ha fokus på studierelaterade problem. Målet är att ha en väntetid på två veckor för ett nybesök. På grund av det ökade trycket har väntetiden varit upp till fyra veckor.
Det är en lång tid om man är student men avsevärt kortare än inom primärvården där väntetiderna är cirka tre månader.
Vi undersöker just nu om det finns möjligheter att tillföra resurser för att korta väntetiderna inom studenthälsan. Men enbart nya och ökade resurser till studenthälsan är ingen garanti för att köerna blir kortare. Studenter som har behov av att få psykiatrisk hjälp inom primärvården riskerar att bli kvar inom studenthälsan. Det blir i längden en ohållbar situation.
Sedan knappt ett år är enheten för studenthälsa en del av Uppsala universitets förvaltning och samlade stöd till utbildning och forskning.
Det är vår förhoppning att det bidrar till en helhetssyn på studenternas studiesociala situation och ett ökat och nära samarbete med universitetets institutioner. Ambitionen är att stödet till studenterna ska vara anpassat till studenternas behov och vara lättillgängligt. En nyckelgrupp för studenterna är studievägledarna. Det är oftast till dem som studenten vänder sig till i första hand när de mår dåligt eller är stressade över studiesituationen. Enheten för studenthälsa har ett bra och nära samarbete med studievägledarna inom hela universitetet och erbjuder regelbundet utbildningar om hur stödet till studenter som mår dåligt kan utformas på bästa sätt. Enheten har också ett nära samarbete med avdelningen för kvalitetsutveckling som tillsammans med fakulteter, vetenskapsområden, programråd och lärarlag driver det pedagogiska utvecklingsarbetet.
Det har en positiv påverkan på studenternas studiesociala situation och bidrar till tydlighet kring examination, kursupplägg etcetera.
Förutom att samverka med primärvården i regionen och förbättra universitets egen stödorganisation måste vi ta reda på mer varför studenterna mår dåligt, så att vi vet var vi kan sätta in resurser för att stötta studenterna på bästa sätt.
Därför initierar vi en ”Studentbarometer”. Planeringen och utformningen pågår för fullt.
Det är en bred återkommande undersökning som vi hoppas kan ge oss vissa svar. Enkäten kommer att innehålla frågor om studier men även om studentens psykosociala studiemiljö. Tidsplanen för genomförandet är inte i nuläget fastställd.
Uppsala universitets studenter medverkar aktivt i utvecklingen av universitetet och finns representerade på alla nivåer från institutionsnämnd till konsistorium. Det finns sex studentkårer och tretton studentnationer vid Uppsala universitet. Universitetet och studenterna tillsammans har ett gemensamt ansvar för att utveckla en studiemiljö som är bra för både studierna och hälsan.
Låt oss fortsätta den konstruktiva dialogen.
Katarina Bjelke, universitetsdirektör Uppsala universitet
Eva Söderman, chef för enheten för studenthälsa