Vi vill inte ha snällare betyg, vi vill ha rättvisare betyg

En dålig dag i skolan kan i värsta fall avgöra hela ditt slutbetyg, skriver Asal Gohari, ordförande SSU Uppland.

Foto: Jessica Gow/TT

Debatt – replik2018-04-11 18:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

LUF skriver i UNT att betyg måste ges tidigare, inte bli snällare. LUF:s utgångspunkt för debattartikeln grundar sig i ett medvetet misstolkat uttalande från vår gymnasieminister. Anna Ekström har aldrig sagt att betygssystemet måste bli snällare. Det var en rubriksättning av Aftonbladet som LUF gjort till Anna Ekströms ord. I tider av desinformation och fake news borde LUF akta sig med att sprida oriktiga uppgifter.

Det hon i själva verket sa var ”väldigt mycket pekar på att man fokuserar på den sämsta prestationen, vilket gör att eleverna tappar sugen”. Det är helt sant och något vi i SSU uppmärksammade redan 2016. De så kallade tröskeleffekterna i betygssystemet leder till att betygstillämpningen sker i elevens nackdel. Att tröskeleffekter finns har Skolverket själva konstaterat. I dag kan en elev som fått A på samtliga moment i en kurs, förutom ett där eleven fått ett sämre betyg, inte få slutbetyget A. Eftersom stor tonvikt helt enkelt läggs på elevens sämsta prestation.

Vi kräver inte ett snällare betygssystem, vi kräver ett rättvisare betygssystem. Det är orättvist att slit och ambitioner många gånger straffas. En dålig dag i skolan kan i värsta fall avgöra hela ditt slutbetyg i ett ämne eller en kurs, oavsett hur hårt du slitit i resten av kursen. Hur ska man kan man som elev känna sig motiverad i skolan om en dålig dag kan avgöra ens framtid?

Därför tycker vi det är bra att regeringen nu, precis som SSU drivit i två år, har tillsatt en utredning för att se över dels tröskeleffekterna men även ett återinförande av ämnesbetygen. Så skapar vi ett rättvisare, inte snällare, betygssystem.

LUF vill att betyg ska ges tidigare. Men det är helt fel fokus. Inget tyder på att tidigare betygssättning leder till att fler klarar skolan. Betyg är enbart en måttstock som visar på var en elev ligger kunskapsmässigt och har enligt forskning ingen eller i vissa fall negativ effekt på elevers kunskapsutveckling, om det inte tydligt kopplas till insatser efter elevens behov. Ingen förutom Jan Björklund och LUF vill ha betyg från 4:an. Skolverket, lärarfacken, barnombudsmannen och skolinspektionen har alla sågat den idén. Regeringen och alliansen kom dessutom i februari 2015 överens om att på försök införa betyg från årskurs fyra. Bara 12 skolor var intresserade av att testa det. Det var ett totalt fiasko och vi förstår inte varför LUF fortsätter kämpa för att 10-åringar ska få betyg, när inte ens skolorna själv vill det. Det sista svensk skola behöver är ännu en kill-gissning från LUF. Nu får man ju redan betyg från och med 6:an. Låt oss utvärdera det först i enlighet med evidens och forskning.

LUF skriver vidare att betygskriterierna behöver förtydligas och att betyg ska kunna överklagas. Det är intressant att LUF och Björklund kritiserar den läroplan och det betygssystem de själva tog fram i regeringsställning. Men vi välkomnar att LUF är självkritiska och håller med om att kriterierna behöver förtydligas. Till exempel tycker vi att betygsstegen B och D måste få tydligare betygskriterier. Vi tycker också möjligheten att kunna överklaga betyg bör införas.

Sammanfattningsvis så är LUF:s debattartikel ihålig och grundar sig i missförstånd. Nu har en utredning tillsatts för att skapa ett rättvisare betygssystem och för att återinföra ämnesbetyg. Den här regeringen tar viktiga steg för att städa upp efter Jan Björklunds experimentverkstad.

Asal Gohari, ordförande SSU Uppland

Läs mer om