Centerpartiet kämpar för att Uppsala stad ska utvecklas grönt och företagsamt. För oss är det mycket viktigt att ta klimat- och miljöutmaningarna på största allvar. Ett tydligt exempel på att vi tar miljö- och klimatförbättringsarbetet på största allvar är att Uppsala kommun, under vårt ledarskap 2013, vann Världsnaturfondens utmärkelse "Årets klimatstad". Vi var också samma år i final om att bli världens bästa klimatstad avseende klimatförbättringsarbete.
Till stor skillnad från MP, S och L kämpar Centerpartiet för en grön tillväxtpolitik.
För oss är det viktigt att miljö- och klimatförbättringsarbetet inte är företagarovänligt. Det ska inte leda till att centrala Uppsalas utbud av affärer och nöjen utarmas. C har tidigare bevisat, och är övertygade om, att kraftiga miljö- och klimatförbättringar är möjliga utan att förstöra för företagare i city och kraftigt försämra tillgängligheten till city för människor i behov av bil.
C står bakom både parkeringspolicyn och riktlinjerna för parkering. Det fel MP, S och L gör är i vilken ordning kraftiga prisökningar och utökade avgiftsområden på parkering i staden genomförs.
Glöm inte att det även är kraftigt ökade avgiftsbelagda tider och områden. Det är företagsfientligt och fientligt mot alla i behov av bilen för att till exempel besöka myndigheter med kontor i city. Först måste kommunen leva upp till tidigare fattade beslut om flera nya trygga centrala P-garage, först därefter kan avgiftshöjningar på gatumark genomföras. Gör om! Gör rätt!
En handlare i city genomförde nyligen en större kundundersökning där 366 svarade. Nästan 50 procent svarade att de skulle handla oftare om bättre p-möjligheter fanns. 30 procent uppgav att de kommer att handla mer sällan om parkering blir dyrare, vilket den nu blir. Nästan 60 procent säger att tillgängligheten med bil till centrum blivit sämre de två senaste åren.
Precis som övriga partier i Uppsala anser C att gående, cyklister och kollektivtrafik ska prioriteras i centrala staden.Det är inte samma sak som att kraftigt slå mot företagare, funktionshindrade och landsbygdsbor i behov av bil.
Visst kan man drömma om att vi trots en fördubblad befolkning inte ska få fler bilar än nu, men det är naivt. En naivitet och oansvarighet som leder Uppsalas stadsbyggnadsplanering mot kaos. Nybilsregistreringen i Uppsala minskar inte, 2016 uppgick den till 6 050 bilar. Och antalet bilar per tusen invånare minskar marginellt. Under de tre senaste åren har varje månad inneburit nya svenska bilförsäljningsrekord. Samtidigt blir fordonsflottan allt mer miljösmart och kommunen måste börja ta ett ansvar för att offentligt tillgängliga elladdplatser blir tillgängliga även i äldre stadsdelar.
Avslutningsvis kan vi också konstatera att de nya p-avgifterna kraftigt slår mot cityboende som saknar en egen parkering i fastigheten.
Flera privatpersoner som kontaktat oss kopplat till kommunens information om nya regler och priser beskriver att centralt boende som saknar fastighetsparkering får minst en 100-procentig kostnadsökning. Gör om! Gör rätt! Vi utbildar gärna MP, S och L i ansvarsfull och grön tillväxtorienterad politik.
Stefan Hanna, kommunalråd (C)
Mia Nordström, 2:e vice ordförande (C) i gatu- och samhällsmiljönämnden