Vi prioriterar barn och äldre

Det är inte för sent att ändra inriktning för Årsta torg och Fyrislundsgatan, skriver fem liberaler.

Foto: Fotograf saknas!

Debatt - slutreplik2017-11-28 15:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Erik Pelling blandar medvetet ihop korten när det gäller Årsta torg. Vi förstår det! Han och de partier som ställt sig bakom det nuvarande förslaget till omvandling av Årsta torg och Fyrislundsgatan är fel ute och gör allt de kan för att trolla bort fokus från felaktigheterna i beslutet. Det som väntar är inget annat än ett trafikkaos. Med de befintliga planerna kommer inte ens kollektivtrafiken, som vi alla vurmar för, att kunna ta sig fram i tid. I sin replik på vår artikel om Årsta torg avfärdar Pelling det vi presenterat som en tänkbar lösning, det vi kallar den ”den liberala visionen” för Årsta torg/Fyrislundsgatan (UNT 14/9 respektive 19/9) rakt av.

Erik Pellings försök att förvirra läsarna genom att blanda ihop korten är ojust. Vi vill att medborgarna ska ha de politiska förslagen klara för sig. Då måste vi politiker vara tydliga och inte med avsikt missförstå varandra. Så för att vara tydliga. Vi pratar inte om cykeltunneln, den har samtliga partier beslutat om att ta bort. Vi pratar inte om att riva upp några markavtal eller genomföra markbyten, det har vi sagt ja till och det står vi fast vid. Vårt fokus är just Årsta torg och Fyrislundsgatan, som i Socialdemokraternas, Vänsterpartiets och Miljöpartiets plan ska bindas ihop på ett sätt som vi inte tror kommer att fungera.

Vi vill agera i tid i den demokratiska processen och ha möjlighet att påverka detaljplanen. För vår del får detta gärna bli en valfråga. Det är inte för sent att ändra inriktning för Årsta torg och Fyrislundsgatan. Vi har en lösning: vi vill att bilvägarna ska gå under torget och låta människor använda det nya torget fritt. På det sättet binder vi ihop Årsta torg med Sala backe på ett tryggt, trivsamt och estetiskt tilltalande sätt. Vi tycker inte att bilar, barn och äldre ska samsas på en och samma yta. Vi prioriterar barn och äldre framför ett trafikkaos.

Trafikplanering är något som berör många i vår kommun och vår värld. Det är ständigt aktuellt och alla har en uppfattning. Därför kan inte våra beslut bygga på enbart forskning och teoretiska modeller utan bör också grundas i beprövad erfarenhet, praktik och sunt förnuft. Annars riskerar vi att få en nytt ”Baldwin Street”; världens brantaste gata, enligt Guiness rekordbok och som inte alls fungerar. Stadsplanerarna och arkitekterna hade ritat denna gata i Nya Zeeland utan hänsyn till topografin eller till hur verkligheten såg ut i praktiken. Vi tror inte ett Erik Pelling är ute efter att placera Årsta Torg och Fyrislundsgatan i Guiness rekordbok. Eller? Vi är rädda att korsningen Årsta torg och Fyrislundsgatan kommer att hamna högt i olycksstatistiken eftersom planeringen strider mot den verklighet som råder i området. Det är mycket folk och bilar där i dag och när alla hus är färdigbyggda i Östra Sala backe lär det bli ännu fler.

Efter nästan 80 år av stadsplanering där bilar fått vara i fokus måste perspektivet ändras. Liberalerna och Pelling kanske är överens om målet men vi är oense om hur det ska nås. Vissa gator kan lämpa sig väl för omvandlingar där kollektivtrafik, gående och cyklister prioriteras. Det handlar om hur det offentliga rummet ska planeras och vem som ska äga företräde till det. Tidigare var det bilarna, i dag måste vi låta andra vara med och dela på utrymmet. Men vi får inte bygga bort bilarnas möjlighet att komma fram eller fastna i modeller där ny teknik och innovationer förhindras. Vi får inte glömma bort att bilar är förutsättning för många småföretagare som behöver transportera sig mellan jobb. Om Uppsala ska skapa 70 000 nya jobb så blir det inte bara kontorsjobb, utan också jobb inom hantverk och transport. Att bygga bort bilar genom att skapa trängsel kan ödelägga Uppsalas möjlighet att vara en kommun för alla jobb. Uppsala präglas i dag av en mångfald av olika jobb och entreprenörer, men vi måste vara förskitiga så att vi inte skrämmer bort bilburna företagare. Liberalerna saknar ett helhetsperspektiv i majoritetens plan för Uppsala. Vi saknar ett perspektiv där ny teknik uppmuntras. Vi saknar ett perspektiv där sysselsättning säkras och där trygghet och säkerhet för barn och äldre prioriteras.

Mohamad Hassan
Kommunalråd (L)

Malin Sjöberg Högrell
Vice ordförande i miljö- och hälsoskyddsnämnden (L)

Sture Blomgren
Ledamot plan- och byggnadsnämnden (L)

Stojka Lakic
Ledamot i gatu- och samhällsmiljönämnden (L)

Harald Nordlund
Ersättare i gatu- och samhällsmiljönämnden (L)

Läs mer om