Det är nödvändigt att bygga ut järnvägen för att nå de uppsatta klimatmålen. Det bidrar också till en stärkt ekonomi inom de planetära gränserna.
En utbyggnad av fyrspår mellan Uppsala och Stockholm skulle öka både godstransporterna, förbättra möjligheterna för ett robust tågsystem och göra att fler åker tåg. Det är viktigt för att stärka regionens ekologiskt hållbara ekonomiska utveckling.
Flera av de klimatrapporter som kommit på senare tid visar på mycket alvarliga konsekvenser. Det är dags att göra upp med rovdriften på vår natur.
Girigheten behöver i dag regleras och rätt prioriteringar måste göras de närmsta åren. Det händer mycket inom olika sektorer, men inom transportsektorn behöver det hända mycket mer. Vi måste styra om och investera rätt och investera i mer järnväg.
Vänsterpartiet kommer i budgetförhandlingarna att ligga på för att staten ska investera mer. Att staten ska ta ökade lån för att satsa på att bygga ut järnvägen stöds av många. Det handlar om aktörer som LO, Byggindustrierna, representanter för Näringslivets transportråd och ekonomer som till exempel Marie Giertz som är chefsekonom på Svensk exportkredit. De talar sig varma för att staten lånar billigast och att det just nu är extra förmånligt.
I dag är det Vänsterpartiet som står närmast dessa aktörer i denna fråga. Tyvärr är Socialdemokraterna inte inne på samma linje. Det beror nog på att de stoltserat med att ha sanerat de statliga lånen på 1990-talet, vilket ju samtidigt ledde mer nedskärningar i offentlig sektor. Men nu är vi i ett helt nytt läge. Våra barn kommer tacka oss för att vi investerar i deras framtid.
Det är skillnad att låna till saker som inte betalar tillbaka sig och på infrastruktur som stärker ekonomin.
Lånefinansiering skulle dessutom innebära att alla som nyttjar infrastrukturen under en längre tidsperiod är med och finansierar den.
I stället för att öka de statliga lånen talar Socialdemokraterna bland annat om att företag ska delfinansiera infrastrukturlösningar. En modell som diskuteras är till exempel värdeåterföring. Den går ut på att olika aktörer som nyttjar och får ett ökat värde av fastigheter är med och står för notan. Risken med den modellen är att det i slutänden är medborgaren som drabbas. Enligt representanter från Byggindustrierna riskerar den att öka markpriserna och med dem bostadspriserna.
Låneinvesteringar i järnväg leder till fler jobb. Stockholm-Uppsalas handelskammare har nyligen släppt en rapport där den visar att fyrspår mellan Stockholm och Uppsala stärker jobbtillväxten i regionen och samtidigt skulle kunna skapa en grund för 100 000 nya bostäder.
Fyra spår mellan Uppsala-Stockholm är en viktig satsning som bör prioriteras i nästa infrastrukturplan 2016. Vänsterpartiet arbetar just nu för ett ekologiskt-ekonomiskt program där vi tittar på hur vi kan få en ekonomi som håller sig inom planetens gränser. En viktig nyckel är en hållbar infrastruktur och att de nya jobb som skapas utgår från att planeten och klimatsystemet har gränser, samtidigt som vi jobbar för rättvis fördelning.
Vi måste vända trenden av ökad arbetslöshet genom att satsa på framtidsyrken.
Det kan ske genom att satsa på företag och forskning kring cirkulär ekonomi (produktion som planerar för återvinning och resurseffektivitet), då vi också gynnar återbruk och reparationer. Cyklingssektorn har potential att generera över en miljon jobb 2020 i EU om det sker en fördubbling av cyklandet enligt European cycling federation.
En utbyggd välfärdssektor ger jobb, samt mer stimulanser för att öka lokal produktion av mat för att gynna vår landsbygd, till exempel med offentlig upphandling samt en kommunalt driven lokal saluhall, som Vänsterpartiet har drivit i Uppsala.
Det är viktigt att gynna tillväxt av företag som arbetar med hållbarhetslösningar kopplade till forskning vid Uppsala universitet. Se till att det finns fonder för kapital att låna för att starta företag med ny miljövänlig teknik i Sverige. Så kan vi bygga en robust ekologiskt hållbar ekonomi.
En viktig grundpelare för en ekologisk ekonomi är dock en hållbar infrastruktur. Transporterna är blodomloppet i ekonomin och måste vara hållbara. Vi måste därför bygga ut järnvägen.
Att satsa på fyrspår mellan Uppsala och Stockholm bidrar till jobb och gynnar bostadsbyggande. Det gäller nu att öka investeringsramarna. Det stärker en ekologiskt hållbar ekonomi och är att satsa på framtiden. Vi måste rädda klimatet nu, då måste vi göra nödvändiga satsningar.
Emma Wallrup (V), trafikpolitisk talesperson