Underlätta resandet

Pendlarna i Mälardalen har en nyckelroll för Sveriges kompetensförsörjning, skriver fyra företrädare för Unionen.

Åsa Liljedahl, ordförande Unionen Uppland.

Åsa Liljedahl, ordförande Unionen Uppland.

Foto: Fotograf saknas!

Debatt.2015-09-01 00:30
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Drygt hälften av de yrkesverksamma invånarna i Mälardalsregionen jobbar i privata tjänstebranscher, ofta i små och medelstora företag. Det finns många tillverkningsföretag, företag inom informations- och kommunikationsteknik och life science i regionen och de stannar bara om de har tillgång till god infrastruktur, rätt kompetens och om det är försvarbart av affärsmässiga skäl.

Fler och bättre jobb är en av Unionens tre hjärtefrågor. Ett viktigt verktyg för att skapa förutsättningar för fler och bättre jobb är näringspolitiken.

I Sverige behöver vi bli bättre på att ta vara på anställda och företagares utveckling, engagemang och utbildning. Näringspolitik handlar om vardagen, där möjligheten att ta sig till jobbet på ett smidigt sätt påverkar det hållbara arbetslivet.

Unionens knappt 136 000 medlemmar i Stockholm och Uppland jobbar på tusentals arbetsplatser i allt från stora internationella koncerner till små familjeföretag, organisationer och föreningar. Vi är ett brett förbund där medlemmarnas arbetssituationer ofta skiljer sig åt. Det som är gemensamt är behovet av trygga villkor, kompetensutveckling och balans i arbetslivet.

Unionens medlemmar har en nyckelroll för Sveriges kompetensförsörjning och tillväxt. En grundläggande förutsättning för att kunna bidra till detta är möjligheten att ta sig till och från jobbet.

Runt 80 000 personer pendlar dagligen över länsgränserna i Mälardalen för att ta sig till och från bostad och arbete. Det betyder 160 000 resor om dagen eller räknat på ett normalt arbetsår: runt 35 miljoner pendlingsresor. Att förbättra samordningen mellan läns- och lokaltrafik och rikstrafiken är nödvändigt både för den enskilde men också för företagen och tillväxten i Mälardalsregionen och hela landet. Andelen pendlare i Mälardalen ligger på en betydligt högre nivå än genomsnittet för hela Sverige.

Många anställda tillbringar sina arbetsdagar på arbetsplatsen men också i det gränslösa arbetslivet; på pendeln, hemmakontoret och som småföretagare. När vi träffar medlemmar och gör medlemsundersökningar ser medlemmarna positivt på möjligheten att jobba hemifrån eller på väg till och från jobbet. Den typiska tjänstemannen har blivit allt mer mobil och det ställer krav på infrastrukturen i regionen. Man måste kunna lita på att tidtabeller och anslutningar fungerar liksom möjligheten till internetuppkoppling.

Vi ser positivt på att flera av Unionens krav för bättre kommunikationer och förbindelser i regionen prioriteras, bland annat en järnvägsförbindelse mellan Uppsala och Enköping (se Regionförbundet Uppsala Län och studien för Arosstråket).

Vi ser också att Mälab planerar för ett ”Mälardalskort”, något Unionen i Mälardalsregionen tryckt på länge för.

Men vi efterlyser en snabbare hantering av besluten för att pendlarna i Mälardalen ska må bra och inte vara ständigt stressade på grund av hur infrastrukturen har planerats. Sverige har inte råd att slösa bort kompetensförsörjningen.

Vi efterlyser:

  • En långsiktig och tydlig plan för kommunikationerna i regionen.
  • En fungerande infrastruktur inom Mälardalsregionen.
  • Planeringen måste utgå från att människor kan ha sin bostad och sitt arbete inom rimligt tidsavstånd från varandra. Avstånd kan givetvis uttryckas i kilometer, men inte minst i tättbefolkade områden är det rimligt att uttrycka avståndet i minuter restid.
  • Förutsättningarna för att kunna vara uppkopplad hemma eller under resor måste förbättras, då den digitala infrastrukturens status är ett viktigt element för en regions konkurrensförmåga.
  • Det är önskvärt att kollektiva och spårbundna kommunikationer tar en växande andel av pendlingsresorna, med hänsyn till en utveckling mot ett hållbart samhälle. För att möjliggöra detta krävs en fortsatt utbyggnad av spår och tillgänglighet.
  • Framkomligheten i och kring regionens tätorter måste förbättras, framför allt på väg i och runt Stockholm, samtidigt som det möjliggörs att öka andelen godstransporter via järnvägsnätet.
  • Det är centralt att säkerställa flygkapaciteten på Arlanda, samtidigt som ett nät av regionala flygplatser underlättar en spridning av näringslivets lokalisering inom hela regionen.

Hans Fryklund, ordförande Unionen Stockholm

Åsa Liljedahl, ordförande Unionen Uppland

Karin Skånberg, regionchef Unionen Stockholm

Ulf Solhall, regionchef Unionen Uppland

Läs mer om