"Det gÄr att skapa Fadimemonument"

KULTURDEBATT. Visst gÄr det att skapa betydelsebÀrande offentliga monument, skriver Krister Gustavsson i debatten om hur minnet av Fadime Sahindal bÀst förvaltas. Men dÄ krÀvs att gestaltningen gÄr bortom det ytligt realistiska.

Kultur och Nöje2010-04-20 10:21
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Fadime Sahindal, dödad i ett sÄ kallat hedersmord 2002 i Uppsala­, har blivit föremÄl för en konst­debatt pÄ UNT:s kultursida. Författaren Magnus Ringgren, har utifrÄn ett missförstÄnd i sak­frÄgan, protesterat mot att Uppsalas VÀnster­parti skulle ha föreslagit en Fadimestaty i staden.
Men Ringgren vÀcker en principiellt intressant frÄga. Vilket vÀrde har monument pÄ offentliga platser för vÄrt kollektiva minne? PÄ sikt spelar de inte nÄgon större­ roll, menar Ringgren. Hemmablindheten skymmer snart det mesta. En annan frÄga Àr om inte bristen pÄ estetisk kvalitet, som blir följden av politiska kompromisser och allmÀnhetens pÄtryckningar, mer skadar Àn frÀmjar det egentliga syftet.

Men ÀndÄ: varför gÄr det inte att placera en enkel skulptur av mÀnniskan Fadime Sahindal nÄgon­stans i Uppsala? Jag vill mena att ett sÄdant beslut mÄste bygga pÄ en djupare reflexion över skillnaden mellan realism och sanning. Verkligheten, sÄ som man tror sig fÄnga den i ett traditionellt portrÀtt, har sÀllan sÄ mycket med sanning att göra.
Om ett monument ska ha nÄgon mening utöver sin egen skönhet krÀvs att det tillÄts gestalta mer Àn vad det Äterger. Ett par utmÀrkta exempel pÄ lyckade minnesskulpturer Àr Kirsten Ortweds monument över Raoul Wallenberg pÄ Nybroplan i Stockholm, 2001, och Peter Eisenmans Förintelsemonumentet i Berlin, 2005.

Eisenmans verk bestÄr av betongblock som bildar trÄnga gator­ dÀr besökarna kan ta sig fram. Kirsten Ortweds skulpturgrupp Àr sammansatt av ett antal lÄgt krypande­, eller svÀvande, bronsfigurer som Àr avgjutningar av till synes rÄa lerblock.
De bÄda exemplen visar att det Àr gestaltningen bortom det ytligt realistiska som skapar mening. Det handlar om att formen inte Àr retoriskt fÀrdigformulerad utan i stÀllet lever i kraft av tolkningsprocessen mellan verk och betraktare.
Visst gÄr det att bygga betydelsebÀrande monument i offentlig miljö, men dÄ krÀvs en rejÀl dos eftertanke frÄn bestÀllarens sida.

Kulturdebatt

Minnet av Fadime Sahindal
Tidigare inlÀgg i UNT av Magnus Ringgren (14/4 & 15/4) och Ilona Szatmari Waldau (15/4)