"Jag vill ha böcker - inte glass!"

DEBATT. Bokus har inte den minsta aning om hur man beter sig mot sina kunder, skriver Anna Franklin efter en bokbeställning som blev en tråkig följetong med glass i slutet. Bokus svarar direkt på kritiken.

Kultur och Nöje2011-09-06 07:53
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Apropå bokhandlarnas ställning i samhället och konkurrensen från nätförlagen kan man ju bara konstatera att det är betydligt trevligare att gå in i en bokhandel och se böckerna och ta i dem än att kryssa i en ruta på nätet. Som vi alla vet så är det förstås priset som avgör och faktiskt också många gånger att just den, kanske smalare bok, man är ute efter inte finns hos stadens bokhandlare. De är dessutom få i dagsläget när den ena bokhandeln efter den andra läggs ner, nu senast Celsius.

Det var just det som hände mig, som faktiskt för första gången skulle beställa två böcker på nätet, Blänk av ametist och Epifanier av James Joyce från Ellerströms förlag. De fanns förstås inte på Akademibokhandeln varför de beställde böckerna från Bokus åt mig. 
Det skulle dröja länge innan de skulle komma och jag frågade då om det var möjligt att skicka dem till Akademibokhandeln i Norrköping. Men det hade Bokus aldrig varit med om, beställd på ett ställe och skickas till ett annat. Nej, se det gick inte!

Och det var bara första strulet i en följetong som pågått hela sommaren – och visat på att Bokus inte har minsta aning om hur man beter sig mot sina kunder. Böcker som skulle skickas till Akademibokhandeln sändes direkt hem till mig med fraktkostnad som jag inte skulle betala. Droppen var när jag häromdagen fick en påminnelse på en betalning där de dessutom hade lagt på 50 kronor i förseningsavgift - en bok som jag hade lämnat tillbaka till Akademibokhandeln för nästan två månader sedan. Och som de hade skickat tillbaka.

När jag talade med ansvarig på Bokus beklagade han allt besvär det hade åsamkat mig. Jag bad då om en ersättning i form av några goda böcker. Men se det kunde de inte göra. Så brukade de inte göra. Men vänta ett tag, sade han. När han kom tillbaka i luren sade han att han kunde ge mig några presentkort på glass som kompensation. Glass!, sade jag förvånat. Brukar ni ge era kunder glass istället för böcker. Ni är ju en bokhandel! Inte ens den ringa summa för den bok jag hade betalt kunde de efterskänka.
Akademibokhandeln i Uppsala har sagt upp sina kontakter med Bokus och jag kommer aldrig mer att köpa en bok från dem. Glass kan jag njuta av på annat sätt.
Anna Franklin

Bokus svarar:
Jag beklagar att Anna Franklin haft en dålig köpupplevelse hos oss på Bokus och Akademibokhandeln. Vi kommer omedelbart att undersöka vad som gått fel och därefter ta en direktkontakt med Anna Franklin med förhoppning om att reda ut frågan.

Fredrik Löfgren
Kundservicechef Bokus