REPLIK
Emilie Orring (M) och Cecilia Linder (M) skriver i sin debattartikel "En del politiska företrÀdare har den senaste tiden anstrÀngt sig för att mÄla upp bilden av lÀnets tÄgtrafik i förfall sedan MÀlartÄg började köra UpptÄgets strÀckor" (UNT 18/9). Skribenterna försöker uppenbarligen bÄde blanda bort korten samtidigt som de inte tar resenÀrernas rÀttmÀtiga kritik pÄ allvar.
Den "irritation" som skribenterna anser att en del politiska företrÀdare anstrÀngt sig med att underblÄsa Àr istÀllet resultatet av MTR:s omfattande brister i att fullfölja det avtal i den upphandling de tilldelats av MÀlardalstrafik. Att pÄstÄ att irritationen rörs upp av oss som kritiserat kaoset, och inte den urusla trafikleveransen med stÀndigt Äterkommande förseningar och instÀllda tÄg Àr verkligen ett sjÀlvmÄl. Alla kan se de omfattande problemen i tÄgtrafiken och att MTR:s hantering av situationen varit en starkt bidragande orsak har vÀl knappast nÄgon missat. Kaoset innebÀr oerhörda problem för alla pendlare som till slut finner det ohÄllbart att fortsÀtta pendla och antingen tvingas söka annat arbete nÀrmare bostaden eller tar bilen istÀllet. Det Àr ett enormt misslyckande.
Cecilia Linder och Emilie Orring visar pÄ en hÀpnadsvÀckande okunskap om trafiken mellan Uppsala och GÀvle nÀr de skyller felen pÄ signalfel, spÄrspring och den tidigare urspÄrningen utanför Arlanda. Det Àr inte det som Àr problemet pÄ de strÀckor som UpptÄget tidigare trafikerade.
Problemet Ă€r en misslyckad upphandling dĂ€r MĂ€lardalstrafik skrev avtal med en entreprenör, MTR, som inte klarar av att leverera vad de lovat. En dokumenterat usel personalpolitik (se uttalande frĂ„n SEKO MĂ€lartĂ„g 230908) har lett till personalflykt frĂ„n MTR. OvanpĂ„ det har bristande organisering av trafiken lett till att tidtabellen mellan Uppsala och GĂ€vle reducerats med nĂ€ra 40 procent. Trots det klarar inte MTR att leverera tĂ„g i tid. Fortfarande Ă€r plötsligt instĂ€llda tĂ„g nĂ„got resenĂ€rerna stĂ€ndigt fĂ„r rĂ€kna med. Ibland Ă€r det upp till tre timmar mellan avgĂ„ngarna. PĂ„ en strĂ€cka dĂ€r det tidigare var halvtimmestrafik. Detta Ă€r oacceptabelt. Att insinuera att dessa fakta Ă€r att âmĂ„la upp en bildâ borde vara under en politikers vĂ€rdighet.
Resandestatistiken för maj visar att strÀckan Uppsala-GÀvle till skillnad för övriga strÀckor inom MÀlardalstrafik har minskat med cirka 10 procent mellan oktober 2022 och maj 2023. Problemen hÀr Àr alltsÄ betydligt större Àn i andra delar av MÀlardalssystemet och resenÀrer i vÄrt lÀn drabbas vÀrre Àn andra. HÀr har Region Uppsala ett tydligt ansvar att verka för vÄra lÀnsinvÄnares intressen.
Skribenterna anser att nuvarande lösning med MTR Àr den bÀsta för Region Uppsalas. Men vÄrt och resenÀrernas tÄlamod Àr slut. Det finns möjligheter att inom ramen för avtalet mellan MÀlardalstrafik och MTR att byta operatör sÄ att UpptÄgstrafiken inte utförs av MTR. Miljöpartiet lade dÀrför ett förslag till regionfullmÀktige 27 september som innebÀr att nyttja den möjlighet som finns inom ramen för avtalet för MÀlardalstrafikt att agera vid bristfÀllig leverans, som innebÀr att den tidigare UpptÄgstrafiken antingen kan drivas i egen regi eller upphandlas av annan part.
MÀlartÄg har potential att frÀmja bra, smidig och tillgÀnglig kollektivtrafik via det av sex regioner gemensamma bolaget MÀlardalstrafik. Men det Äligger ett ansvar för Region Uppsala att vara pÄdrivande inom MÀlardalstrafik för att nu ÄtgÀrda det trafikhaveri vi fÄtt uppleva sedan MTR fick ansvaret att driva tÄgtrafiken. Varje dag innebÀr ny osÀkerhet och pÄfrestningar för tÄgresenÀrerna och i lÀngden pÄ Uppsala lÀns ekonomiska utveckling. Om styret bryr sig om att fÄ ordning pÄ tÄgkaoset bör de stödja vÄrt förslag.