Gnäll och åter gnäll hjälper inte Uppsalas näringsliv

En ny byråkratisk nämnd skulle inte hjälpa näringslivet. Snarare tvärtom, skriver Stefan Hanna i en replik.

I Svenskt Näringslivs attitydundersökning lyckas kommunen dåligt och därför har vi bjudit in de missnöjda företagarna. Vi vill fortfarande att Svenskt Näringsliv ordnar ett sådant möte för att förstå om vi jobbar med fel förbättringsåtgärder, skriver Stefan Hanna (UP).

I Svenskt Näringslivs attitydundersökning lyckas kommunen dåligt och därför har vi bjudit in de missnöjda företagarna. Vi vill fortfarande att Svenskt Näringsliv ordnar ett sådant möte för att förstå om vi jobbar med fel förbättringsåtgärder, skriver Stefan Hanna (UP).

Foto: Elin Sandow

Replik2025-05-28 08:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

REPLK

Jennie Claessons debattartikel (UNT Debatt 23/5) behöver bemötas.

Uppsala är en fantastisk stad att starta- och expandera bolag i. Kommunens Näringslivsprogram och handlingsplan fokuserar på förbättringar av kommunens service och på att bygga valda branschkluster starkare. Näringslivsrådets aktiva medlemmar bidrar till att vi stärker Uppsalas attraktivitet för företagare, boende, kompetens och kapital.

Stefan Hanna, ordförande Näringslivsrådet (UP)
Stefan Hanna, ordförande Näringslivsrådet (UP)

I SKR:s senaste företagsklimatsmätning av företagsservice når Uppsala kommun sitt högsta totalresultat hittills, ett Nöjd kund index på 76. Över rikssnittet på 75. En bred och stabil förbättring som bygger på 796 svar från företagare som haft myndighetsärenden i kommunen under 2024. Vi klättrar från plats 10 till plats 8 i jämförelsegruppen av 16 liknande kommuner.

Näringslivsrådet är kopplat till kommunstyrelsen. Politiska gruppledare som deltar på mötena vet det. Kommunen mäter sig mot 15 relevanta kommuner och 8 internationella innovationsstjärnor. Bland annat Göteborg och Linköping. Och Boston samt Zürich. Uppsala blir bättre och försvarar sin attraktiva globala position. Till 2027 ska vi bland relevanta kommuner minst vara rankad femma. Bland utvalda städer i världen trea.

I Svenskt Näringslivs attitydundersökning lyckas kommunen dåligt och därför har jag och kommunstyrelsens ordförande bjudit in de missnöjda företagarna. Vi vill fortfarande att Svenskt Näringsliv ordnar ett sådant möte för att förstå om vi jobbar med fel förbättringsåtgärder för en stärkt servicekultur. Servicekulturen måste stärkas. Mätningarna visar att upplevelsen av kommunen som serviceorganisation är starkare i verklig kontakt, men svagare i det generella förtroendet.

Uppsalas näringslivsklimat ska bli bättre. Vi samarbetar nära med STUNS, stiftelsen för samverkan mellan universiteten i Uppsala, näringsliv och samhälle, i detta arbete. Gnäll och åter gnäll hjälper inte Uppsalas näringsliv. Konstruktiva förslag och målmedvetet uthålligt arbete gör det. En ny byråkratisk nämnd skulle inte hjälpa näringslivet. Snarare tvärtom.