REPLIK
Kent Kumpula (SD) och Jonathan Othén (SD) skriver att kommunstyret i Uppsala sÀtter upp farthinder i staden för att driva en bilfientlig politik (UNT 29/10). Det stÀmmer inte.
Farthinder rÀddar liv. Den mest effektiva ÄtgÀrden enligt Trafikverket Àr att bygga hastighetsdÀmpande ÄtgÀrder i form av gupp vid övergÄngsstÀllen, för att sÀkerstÀlla att bilisten hÄller en hastighet pÄ 30 km/h eller lÀgre. Detta eftersom Ätta av tio omkommer om de blir pÄkörda i 50 km/h jÀmfört med en av tio om hastigheten i stÀllet Àr 30 km/h.
Sverige har sedan 1997 en nollvision; ingen ska behöva dö eller skadas allvarligt inom vÀgtrafiken. Det har gett resultat. Under dessa 25 Är har antalet döda i trafiken mer Àn halverats. Ett av de viktigaste bidrag som vi som kommun kan ge för att nÄ visionen Àr att öka trafiksÀkerheten för gÄng- och cykeltrafikanter.
Med det sagt Àr jag ocksÄ medveten om att det fÄr konsekvenser. Ett flertal skyddsombud pÄ Gamla Uppsala Buss lyfte fram i UNT hÀromveckan hur det pÄverkar busschaufförernas arbetsmiljö. NÀr vi bygger farthinder behöver vi se till helheten. Farthindren ska vara anpassade för den trafik som trafikerar strÀckan. Det Àr ett pÄgÄende arbete att sÀkerstÀlla detta. Som en del av det arbetet togs nyligen flera farthinder i Rosendal bort. Vi gör kontinuerligt nya bedömningar om var farthinder gör mest nytta.
Uppsala kommun har ett gott samarbete med Region Uppsala dĂ€r vi tittar pĂ„ hur farthindren kan utformas pĂ„ bĂ€sta sĂ€tt. Vi har bland annat utvecklat utformningen av guppen sĂ„ att de Ă„stadkommer en hastighetssĂ€nkning samtidigt som de blir mjukare för bussen och busschauffören â internt kallar vi dessa för âsnĂ€ll-guppâ. FrĂ„n Socialdemokraternas sida Ă€r vi beredda att bygga om eller ta bort fler farthinder om det kan förbĂ€ttra arbetsmiljön samtidigt som vi bibehĂ„ller en god trafiksĂ€kerhet som rĂ€ddar liv. I grunden tror jag vi alla tycker likadant. En sĂ€ker stadsmiljö ska sjĂ€lvklart ocksĂ„ vara en sĂ€ker arbetsmiljö.