Uppsalas farthinder rÀddar liv

NÀr vi bygger farthinder behöver vi se till helheten, skriver Rafael Waters i en replik.

Replik2023-11-11 07:00
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

REPLIK

Kent Kumpula (SD) och Jonathan Othén (SD) skriver att kommunstyret i Uppsala sÀtter upp farthinder i staden för att driva en bilfientlig politik (UNT 29/10). Det stÀmmer inte.

Farthinder rĂ€ddar liv. Den mest effektiva Ă„tgĂ€rden enligt Trafikverket Ă€r att bygga hastighetsdĂ€mpande Ă„tgĂ€rder i form av gupp vid övergĂ„ngsstĂ€llen, för att sĂ€kerstĂ€lla att bilisten hĂ„ller en hastighet pĂ„ 30 km/h eller lĂ€gre. Detta eftersom Ă„tta av tio omkommer om de blir pĂ„körda i 50 km/h jĂ€mfört med en av tio om hastigheten i stĂ€llet Ă€r 30 km/h. 

Sverige har sedan 1997 en nollvision; ingen ska behöva dö eller skadas allvarligt inom vÀgtrafiken. Det har gett resultat. Under dessa 25 Är har antalet döda i trafiken mer Àn halverats. Ett av de viktigaste bidrag som vi som kommun kan ge för att nÄ visionen Àr att öka trafiksÀkerheten för gÄng- och cykeltrafikanter.

Med det sagt Ă€r jag ocksĂ„ medveten om att det fĂ„r konsekvenser. Ett flertal skyddsombud pĂ„ Gamla Uppsala Buss lyfte fram i UNT hĂ€romveckan hur det pĂ„verkar busschaufförernas arbetsmiljö. NĂ€r vi bygger farthinder behöver vi se till helheten. Farthindren ska vara anpassade för den trafik som trafikerar strĂ€ckan. Det Ă€r ett pĂ„gĂ„ende arbete att sĂ€kerstĂ€lla detta. Som en del av det arbetet togs nyligen flera farthinder i Rosendal bort. Vi gör kontinuerligt nya bedömningar om var farthinder gör mest nytta. 

Uppsala kommun har ett gott samarbete med Region Uppsala dĂ€r vi tittar pĂ„ hur farthindren kan utformas pĂ„ bĂ€sta sĂ€tt. Vi har bland annat utvecklat utformningen av guppen sĂ„ att de Ă„stadkommer en hastighetssĂ€nkning samtidigt som de blir mjukare för bussen och busschauffören – internt kallar vi dessa för ”snĂ€ll-gupp”. FrĂ„n Socialdemokraternas sida Ă€r vi beredda att bygga om eller ta bort fler farthinder om det kan förbĂ€ttra arbetsmiljön samtidigt som vi bibehĂ„ller en god trafiksĂ€kerhet som rĂ€ddar liv. I grunden tror jag vi alla tycker likadant. En sĂ€ker stadsmiljö ska sjĂ€lvklart ocksĂ„ vara en sĂ€ker arbetsmiljö.