REPLIK
Jonas Segersam (KD) skriver (UNT 15/9) om vikten av symboler för vad som Àr rÀtt och gott och sant. Jag hÄller helt med om vikten av att ha sÄdana ledstjÀrnor i samhÀllet. Men det Àr förvÄnande att en kristdemokrat dÄ inte pekar pÄ Jesus som denna ledstjÀrna, utan pÄ ⊠kungen.
De senaste Ären har det publicerats mycket graverande uppgifter om Carl XVI Gustaf som person. För Republikanska föreningen Àr det dock inte personen som Àr intressant, utan systemet. Och arvsmonarkin som sÄdan rimmar vÀldigt illa med de grundlÀggande vÀrderingar vi annars omhuldar i Sverige i dag.
Ett exempel Àr att barnkonventionen Àr införd i svensk lag, och vi försöker i förskola och skola skapa förutsÀttningar för alla barn att kunna följa sina egna drömmar om yrkesval och sÄ vidare. Men för kungabarnen gÀller inte detta. De tvingas in i roller de inte fÄtt vÀlja. Ja, de fÄr inte ens som vuxna bestÀmma vem de ska gifta sig med. En ordning dÀr förÀldrarna vÀljer och godkÀnner sina barns val av partner brukar benÀmnas hederskultur, och borde fÄ de flesta att studsa till. Vidare Àr likhet inför lagen en grundprincip för ett rÀttssamhÀlle, men kungen Àr immun mot Ätal. DÀremot fÄr kung och tronföljare inte vÀlja religiös inriktning, trots att religionsfrihet gÀller för oss andra i landet.
PÄstÄendet att monarkin skulle kunna fungera som symbol för vÀsterlÀndska vÀrderingar faller helt klart platt. Och den tydligaste motstridigheten Àr förstÄs gentemot demokratibegreppet som sÄdant. Minsta lilla förening som vill uppbÀra stöd i Sverige mÄste ha tydlig föreningsdemokrati i sina stadgar, med regler för hur personer vÀljs till förtroendeuppdrag under tidsbegrÀnsade perioder. Varje krona i stöd ska sedan kunna redovisas. Men nÀr det gÀller kung och hov trÀffas varken av demokratikriterium, insyn eller redovisningsplikt.
Men, menar vissa, monarkin stÄr för stabilitet. Det Àr dock en instÀllning som vittnar om historisk okunskap. Det finns inget exempel pÄ stabil arvsmonarki. Det arvsmonarkier har gemensamt Àr att de förr eller senare faller. Inbyggd i arvsmonarkin finns ju svagheten att det till sist kommer en kung som Àr direkt olÀmplig. Demokratins styrka framför arvsmonarkin Àr att sÄdana personer kan vÀljas bort i nÀsta val. Men varför vÀnta tills det Àr av nöden tvunget att avskaffa arvsmonarkin?
LÄngt bÀttre Àr att under ordnade former besluta om ett lÄngsiktigt hÄllbart statsskick, inte göra frÄgan personlig, utan tacka kungen för hans insatser och lÄta honom gÄ i pension med kÀnslan att det inte var han som gjorde ett dÄligt jobb, utan systemet som sÄdant som inte Àr för Sverige i tiden.