Hårklyverier och rättighetskrockar

Vad är problemet med religiösa friskolor?

Foto: Fotograf saknas!

Signerat Maria Ripenberg2017-05-26 00:40
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Liberalernas ledare Jan Björklund vill att religiösa friskolor ska förbjudas. Och nyligen sade utbildningsminister Gustav Fridolin (MP), att Sveriges 71 grund- och gymnasieskolor med konfessionell inriktning –59 kristna, elva muslimska och en judisk – ska omfattas av strängare bestämmelser och hårdare granskning. Men hur ska man kunna dra åt snaran ytterligare utan att helt strypa incitamentet för att starta en religiös friskola?

Staten är skild från kyrkan sedan sekelskiftet. Det har stärkt religionen i Sverige. Den sekulära staten är nämligen en garant för ett fritt samhälle med religiös mångfald.

Att staten är sekulär betyder att offentlig verksamhet också ska vara det. Som skolan. Så till skillnad från när jag själv gick i den statliga, kristna grundskolan, med psalmer på morgonen och tackbön till lunch, får skolan i dag inte vara konfessionell. I alla fall inte undervisningen. Skolan ska vila på vetenskaplig grund och vara saklig och allsidig. Det gäller även när en religiös friskola erbjuder fördjupningsundervisning i ”sin” religion. Däremot får utbildningen ha konfessionella inslag, som bönestunder – men de ska vara utanför själva undervisningen, frivilliga samt följa svenska skolans värdegrund.

Undervisning ingår förvisso i utbildning, varför skillnaden kan uppfattas som hårklyveri. Varför vill man gå i en religiös skola om religiösa inslag ändå saknas i undervisningen? Ska skattemedel från en sekulär stat verkligen finansiera konfessionella utbildningsinslag? Kan ”vanliga” skolor kanske erbjuda bönerum?

Det finns fler kniviga frågor. Enligt Europakonventionen ska ”staten respektera föräldrarnas rätt att tillförsäkra sina barn sådan utbildning och undervisning som står i överenskommelse med föräldrarnas religiösa och filosofiska övertygelse”. Men Sverige bryter ju redan mot detta, då föräldrar inte kan välja religiös undervisning och valfri värdegrund.

Enligt Barnkonventionen gäller att ”Varje barn har rätt att tro på vilken gud de vill, eller ingen alls.” Barn har åsiktsfrihet och deras privatliv ska respekteras. Hur går det ihop med att föräldrar väljer religion åt sina barn?

Självklart kan religiösa friskolor ha utmärkt undervisning. Min egen konfessionella, statliga skola var ju bra. Men det kan också gå maskor. Kristna skolor har på senare år anmälts sedan de lärt ut att homosexualitet är en synd, censurerat litteratur och hindrat flickorna att studera. En muslimsk friskola uppmärksammades nyligen då flickor fick sitta längst bak i skolbussen.

Det är omöjligt för Fridolin att ha full koll på skolor som blandar korten och i smyg lär ut att jorden är 6 000 år gammal och Adam och Eva de första människorna. Chansen att undervisningen vilar på vetenskap är större utan religiösa friskolor. Religionen blir inte mindre fri för det.

Maria Ripenberg

SigneratMaria ­Ri­penbergLedarskribent

Läs mer om