De borgerliga ordförandena för de tvÄ skolnÀmnderna i Uppsala har agerat pÄ egen hand nÀr de bestÀllt en konsultrapport om skolan. Det finns tvÄ stora problem med detta. Det ena Àr förstÄs att de sÀtter sig över den demokratiska struktur vi har. Mohammad Hassan (FP), ordförande i utbildnings- och arbetsmarknadsnÀmnden, menar att han trodde att de kunde ta det pÄ delegation. Cecilia Forss (M), ordförande i barn och ungdoms-nÀmnden, sÀger först att hon trodde att det handlade om ett missförstÄnd frÄn konsultfirmans hÄll. Oavsett förklaringsmodell Àr det en skrÀmmande okunskap om hur ordföranderollen i nÀmnderna fungerar.
Det andra stora problemet med att tvÄ ordföranden gör sÄdant som normalt sker genom nÀmnder och medarbetare pÄ kontoren Àr risken att sjÀlva produkten anpassas efter bestÀllaren. Konsulten vill ju förstÄs gÀrna fÄ fler uppdrag och vill gÀrna göra sina bestÀllare nöjda. Hade bestÀllaren varit en hel nÀmnd, med bÄde styrande och opposition i, hade konsulten varit tvungen att redogöra tydligare för grunderna för sina slutsatser.
Förutom att rapporten Ă€r rĂ€tt tunn, och till stora delar bestĂ„r dels av en beskrivning av kommunens styrdokument, och dels av information som redan fanns att hĂ€mta i Sveriges Kommuner och Landstings (SKL) rapport Ăppna jĂ€mförelser, sĂ„ verkar ocksĂ„ just en ideologisk tendens ha smugit sig in. NĂ€r konsulten redovisar ett antal framgĂ„ngsfaktorer lyfts konkurrensneutralitet fram som avgörande. De menar till och med att âKonkurrens mellan anordnarna Ă€r viktigt för att möjliggöra ett rikt och varierat utbud av pedagogiska inriktningar, samt för att stimulera och skapa förutsĂ€ttningar för en kvalitetskonkurrensâ. För detta redovisas inte nĂ„gra argument.
Konsulten har som sagt anvĂ€nt en del kĂ€llor generöst, men Ă€ndĂ„ missat tvĂ„ relevanta. Rapporten Analys öppna jĂ€mförelser grundskola 2009: Konsten att nĂ„ reslutat â Erfarenheter frĂ„n framgĂ„ngsrika skolkommuner anvĂ€nds inte alls. DĂ€r har SKL förutsĂ€ttningslöst försökt hitta gemensamma nĂ€mnare för kommuner med goda skolresultat. Inte heller rapporten Vad pĂ„verkar resultaten i svensk grundskola? Kunskapsöversikt om betydelsen av olika faktorer av Skolverket verkar ha blivit lĂ€st. DĂ€r beskrivs till exempel skolsegregationen som en förklaring till de försĂ€mrade resultaten.
âLedarna prioriterar ekonomi över kvalitetâ, konstaterar konsulten. Det stĂ€mmer, men det finns ytterligare en viktig prioritering för Alliansen.
Ser man till den förda politiken Ă€r det tydligt att en nedmontering av en gemensam skolorganisation prioÂriteras av Alliansen: utmanarrĂ€tt, bejakande av alla som önskar starta friskolor, möjlighet till kommunala sjĂ€lvstyrande skolor samt diskrimineringen av de kommunala skolorna genom att ge dem en procent mindre av skattemedlen Ă€n de fristĂ„ende skolorna.
DĂ€rtill den av Alliansen framtagna lagen om ersĂ€ttning âpĂ„ lika villkorâ som gynnar privata skolor som överkompenseras för momskostnader, och förbudet mot att kompensera den kommunala skolan för uppdraget att erbjuda grundskola i hela kommunen. Dessa fakta omnĂ€mns inte i rapporten. Konsulten Ă€r lyhörd mot ordförandenas önskemĂ„l om hur problem och lösningar ska beskrivas, men det Ă€r inte lojalt mot behovet av en framgĂ„ngsrik skola. Den lĂ€gre ersĂ€ttningen pĂ„ en procent till de kommunala skolorna nĂ€mner konsulten tvĂ€rtom som nĂ„got bra i sina rekommendationer!
Konsulten lyfter fram pĂ„stĂ„endet att âDe kommunala skolorna har mer attraktiva lokaler och tillgĂ„ng till bibliotek, gymnastiksalar och sĂ„ vidareâ, som om de kommunala skolorna Ă€r gynnade.
Alla skolor fÄr pengar per elev och de kommunala skolorna lÀgger pengar pÄ bibliotek med mera medan privata skolor kan plocka ut dessa pengar som vinster.
Till hösten kommer dock denna konkurrensfördel att utjÀmnas dÄ skollagen blir skarpare och kommer att tvinga Àven de fristÄende skolorna att erbjuda sina elever dessa resurser.
I rapporten konstateras att det saknas en konstruktiv samverkan mellan skolorna och âatt det saknas en tydlig samsyn och samverkan mellan de skilda organisatoriska delarnaâ. HĂ€r sĂ€gs ocksĂ„ att âdialogen och relationen mellan politiker och tjĂ€nstemĂ€n skulle kunna utvecklas vĂ€sentligtâ. HĂ€r lyfter konsulten centrala brister som hindrar Uppsala frĂ„n att lyckas. SKL lyfter ocksĂ„ dessa förutsĂ€ttningar som utmĂ€rkande för framgĂ„ngsrika kommuner: förtroende mellan politiker och tjĂ€nstemĂ€n, gott samarbetsklimat och âatt rektorerna involveras i och tar ett gemensamt ansvar för helheten nĂ€r det gĂ€ller skolverksamheten i kommunen.â
Men konsulten frĂ„gar sig inte varför Uppsalas skolvĂ€sende inte prĂ€glas av ett förtroenÂdefullt samarbete. Det finns uppenbara orsaker: dels kommunens uppdelning i bestĂ€llar- utförar organisation, som skapar avstĂ„nd mellan verksamhet och politiker och dels att konkurrens ska rĂ„da till varje pris.
Skolorna ska konkurrera om eleverna. Vinner du en elev till din skola har du nÀrmare hundra tusen kronor mer, förlorar du en elev Àr den ekonomiska förlusten lika stor. Dessutom kan de skolor som vill lÀmna den gemensamma skolorganisationen och bli en sjÀlvstyrande skola. Kommunen bjuder Àven in privata aktörer att lÀgga in utmaningar som kan leda till att kommunala skolor förlorar rÀtten att driva sin skola och deras verksamhet upphandlas. Det Àr inte sÄ konstigt att en skolorganisation som hotas frÄn tre hÄll inte vill samarbeta med sina konkurrenter.
Om det efterstrÀvansvÀrda Àr att samtliga barn och ungdomar ges en god skolgÄng och möjlighet att lyckas, krÀvs en ny organisation och en helt annan skolpolitik. Den bör börja med att följa de demokratiska spelregler vi har, och fortsÀtta med att ta fasta pÄ vÀlgrundade framgÄngsfaktorer.
Lisa Skiöld
ledamot (V) i barn och ungdoms-nÀmnden
UNT 22/3 2011