Viktiga personer är en del av städers, regioners eller länders identitet. Personmuseer är då värdefulla uttryck för dessa personer, inte minst för skolor, turister och andra intresserade. Carl von Linné och Linnémuseet i Uppsala är ett typiskt exempel. En världsberömd person, med ett välkänt museum, som det är viktigt att sprida kunskap om och som ger inte minst Uppsala både kredit och identitet.
Därför ser Nätverket för personmuseer i Sverige med stor oro på vad som håller på att ske med Linnémuseet i Uppsala just nu. Styrelsen för museet avser att säga upp fast personal, med följdeffekten att oersättlig kunskap och kompetens försvinner. Bemannas sedan museet med minimal personalstyrka, eller med huvudsakligen löst timanställda, ökar också risken att samlingarnas kontinuerliga vård äventyras, att utställningarna föråldras och attraktionskraften minskar starkt.
Det är lätt att riva ned kompetens och kulturarv, men oerhört mycket svårare att bygga upp det igen, till exempel vad gäller möjligheten att lära ut till ungdomar, att vara expert vid internationella förfrågningar och besök, att bereda varierade besök för intresserade, att ta hand om samlingar med mera. Allt detta kräver kontinuitet med erfaren personal som kan sköta alla de varierade uppgifter ett så viktigt museum som Linnémuseet har.
Existerande uppbyggd kompetens och erfarenheter underskattas ofta, liksom behovet av resurser och personal för långsiktig kontinuerlig drift. Man bygger inte en ishockeyarena utan att tillse att det kontinuerligt finns is i den, som också hålls fräsch och fin.
Nätverket för personmuseer i Sverige, som är en del av Riksförbundet Sveriges museer, vill peka på vikten av personmuseer och dess roll i samhället. De kan ha en stark pedagogisk kraft. De kan utgöra en stor kunskapsresurs. De kan brukas som reklampelare för städer. Men det förutsätter att staden ser denna möjlighet och utnyttjar den.
Linné är ett viktigt varumärke för Uppsala och en väsentlig del av det ”turistiska” paketet för staden. Vi vädjar till bland andra kommunen att ta vara på detta varumärke så att det inte raseras. Risken finns.
Stefan Bohman
Chef för Strindbergsmuseet
Nätverket för personmuseer i Sverige
UNT 4/12 2011