Alliansen har inga mätbara mål

Några klara mål för kollektivtrafiken har inte formulerats av alliansen, skriver Börje Wennberg och Erik Pelling.

Uppsala2012-10-27 19:01
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Replik. Den moderatledda alliansens beslut att slopa fördubblingsmålet i det nya kollektivtrafikprogrammet för Uppsala län har väckt mycket kritik.

I UNT 121014 ger Johan Örjes (C) och Stefan Hanna (C) sken av att de inte alls sänkt ambitionerna för kollektivtrafiken. Deras inlägg är dock missvisande. De facto har målet att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel till 2030 slopats och en rad skrivningar om detta strukits. Att alliansen efter kritik vid sittande sammanträde förde in en rad om att ”marknadsandelen kontinuerligt ska öka” är inte samma sak.

Om mål ska kunna följas upp och mätas bör de vara kvantifierade och tidsatta. Alliansen strök målet trots att nästan alla remissinstanser tillstyrkt fördubbling till 2030. Nu får exempelvis Uppsala kommun mycket svårt att förverkliga sin översiktsplan.

Målet att fördubbla kollektivtrafikens andel i Uppsala till 2030 är dimensionerande för hela trafikplaneringen i kommunen. Om landstinget nu lämnar Uppsala kommun i sticket måste andra, kostsamma och framför allt sämre, lösningar av Uppsalas trafikproblem övervägas. Det gagnar varken en hållbar utveckling eller kollektivtrafiken.

Det här är symptomatiskt för den moderatledda alliansen. På området efter område underlåter man att sätta konkreta mål. När man pressas försöker man i stället hävda att det minsann är bättre nu än under S-styret för sex år sedan.

Men några egna mål för framtiden vad gäller allt från arbetslöshet till barngruppernas storlek i förskolan och nu också kollektivtrafikens andel sätter man ogärna upp. Det är antagligen ett effektivt sätt att undvika kritik. Utan mätbara mål kan man inte granskas och ställas till svars av allmänhet och media.

Utan mål förlorar politiken i kraft och styrförmåga. Tanken med ett regionalt kollektivtrafikprogram var väl ändå att utveckla kollektivtrafiken och få fler att välja buss eller tåg för sina dagliga resor?

Börje Wennberg

landstingsråd (S), 2:e vice ordförande i kollektivtrafiknämnden

Erik Pelling

kommunalråd (S), ledamot i kollektivtrafiknämnden

UNT 27/10 2012

 

 

 

 

Läs mer om