Från och med i går finns inte längre stadskortet i Uppsala och inte heller studentkortet för Uppsala. Nu finns bara länskortet som kostar drygt 50 procent mer, 790 kronor i stället för 525, för den som åker inom Uppsala tätort. För studenterna är ökningen cirka 45 procent, från 380 kronor till 550. Försäljning av periodkorten i Uppsala beräknas minska med 11 procent. Vi tror att det är lågt räknat och att det kommer att få mycket allvarliga konsekvenser, för miljön och för framkomligheten i staden, om Uppsalaborna väljer bil framför kollektivtrafik, men inte minst också negativa effekter för den sociala och inkluderande staden.
Därför arbetar Vänsterpartiet vidare för att stadskortet i Uppsala ska återinföras.
Det genomfördes drygt 17 miljoner resor inom stadstrafiken i Uppsala förra året. Det var en liten ökning med 2,3 procent, men långt ifrån de mål som satts upp. Alla borde vara överens om att resandet med kollektivtrafiken måste öka kraftigt om vi ska klara miljö- och klimatmålen. Ändå genomför man ett beslut som på förhand bedöms drastiskt minska resandet och som kommer att förändra resvanorna för många.
Poängen med ett periodkort är att få ett lägre pris på sina resor, men också att genom ett redan betalt periodkort alltid ha det kollektiva resandet som förstahandsalternativ.
Det tidigare stadskortet på 525 kronor lönade sig redan efter 28 resor, jämfört med reskassa. Med det nya kortet kommer det att löna sig först efter 40 resor.
Det betyder att för väldigt många kommer det att vara reskassa som gäller och med det förloras de fördelar som finns när många köper periodkort. Varje resa blir alltid en ny kostnad och ska vägas mot andra alternativ. Och då finns det en risk att många kommer att välja bilen i stället.
För många kommer också det nya priset på 790 kronor i sig att innebära att man helt avstår från kollektivtrafiken och tar bilen till jobbet. För precis som med ett periodkort tänker många att bilen har jag redan och den är också betald, förutom bränslet. Och det är bränslekostnaden man i regel räknar och jämför med.
Sammantaget riskerar vi att få en kraftig ökning av bilåkandet, vilket inte kan eller får vara avsikten med prissättningen av kollektivtrafiken. Vi borde ha en samsyn kring att det kollektiva resandet ska öka och bilåkandet minska.
Kollektivtrafiken är framför allt en sammanhållande social och utjämnande faktor i en stad av Uppsalas karaktär, med många olika bostadsområden och där de med svagast ekonomi oftast bor långt från centrum.
Det ska vara möjligt för alla att enkelt kunna ta sig till centrum, till andra bostadsområden och till arbetsplatser. I en stadsmiljö blir det ofta många men korta resor. Förutom resor till och från arbete och studier handlar det om att kunna handla, besöka kulturevenemang, delta i fritidsaktiviteter, besöka vänner eller att bara ta sig till centrum eller Stadsträdgården för avkoppling. Det är här ett billigt stadskort har sin styrka genom att underlätta och alltid finnas till hands.
För väldigt många finns det inte något alternativ, bil är inte något man har råd med eller prioriterar.
Det handlar också om dem som i dag deltar i daglig verksamhet och för det får en låg dagersättning. Det handlar om arbetslösa och utförsäkrade som måste leva på knappa och otillräckliga inkomster. Utan den enkla och billiga kollektivtrafiken riskerar vi ett samhälle där rörligheten minskar, det sociala livet urholkas och allt fler isoleras. Det är bland annat genom en genomtänkt och billig kollektivtrafik vi kan skapa en attraktiv stad, en stad där människor trivs och känner stor frihet. Vänsterpartiet kommer att fortsätta kampen för ett stadskort i Uppsala.
Vi har i vårt landstingspolitiska program förslag på ett återinförande av ett stadskort till priset av 500 kronor och ett studentkort för 300 kronor. Samtidigt vill vi sänka länskortet till 750 kronor och vill också att taxorna därefter absolut inte ska höjas, utan om möjligt sänkas ytterligare under mandatperioden.
På så sätt tar vi stora steg mot det som borde vara en självklarhet: En kollektivtrafik som lockar gamla som nya resenärer och som är en sammanhållande faktor i ett solidariskt samhälle. Vänsterpartiet är det parti som satsar på kollektivtrafiken, både regionalt och nationellt. Det ska vara enkelt och billigt att åka kollektivt.
Sören Bergqvist, landstingsråd (V)
Emma Wallrup, kollektivtrafiknämnden och riksdagskandidat (V)
Ilona Szatmari Waldau, kommunalråd Uppsala (V)