I UNT 3 april riktar företrädare för handeln kritik mot åtgärder för att minska biltrafiken i Uppsala city.
Tvärtemot vad en del tycks tro så gynnas inte bara stadsmiljön utan också handeln av att främja andra trafikslag framför bilen. Forskning visar att färre bilar och lägre hastigheter gör städer mer attraktiva.
En av de större och mest utförliga studierna kommer från de stora fältförsök med områdesövergripande trafiklugnande åtgärder (hastighetsdämpande åtgärder, omfördelning av yta från biltrafik och bilparkering till gång-, cykel- och kollektivtrafik) som genomfördes i Tyskland på 1980-talet i städerna Berlin (Moabit), Borgentreich, Buxtehude, Esslingen, Ingolstadt och Mainz.
Den kunde visa att det i de flesta fall ökar omsättningen inom detaljhandeln i de områden där trafiken har lugnats ned i jämförelse med relevanta kontrollområden. Förändringarna har främst åstadkommits genom att omvandla gator som tidigare varit öppna för biltrafik till helt bilfria gågator.
Attraktivare butikslägen på grund av den högre omsättningen har också medfört stigande lokalhyror och högre inkomster för fastighetsägare. Fler studier i andra länder har bekräftat dessa samband. Ju mer omfattande och genomgripande reduktion av biltrafik, desto större positiva effekter för detaljhandel och fastighetsägare.
I den holländska staden Groningen protesterade köpmän och köpmannaorganisationer kraftfullt mot de omfattande åtgärdsprogrammen med hastighetsdämpande åtgärder som staden ville införa vid mitten av 1970-talet. Mot slutet av 1980-talet verkade samma intressegrupper i stället för att stadens nät med gågator skulle utökas kraftigt.
I en annan undersökning i tyska Ingolstadt, där ett större sammanhängande bilfritt gågatuområde byggdes upp, visade det sig att i princip samtliga av de tillfrågade var mycket positiva till trafikomläggningen och parkeringsmöjligheterna. Tre fjärdedelar av de tillfrågade ville att gågatuområdet skulle utvidgas.
Handelns organisationer i Ingolstadt menade att utbudet av centralt belägna parkeringsplatser var undermåligt, men det var bara 13 procent av kunderna som höll med om detta påstående.
Av de tillfrågade ansåg 31 procent att utbudet var acceptabelt och 56 procent att det var mycket bra. Samtidigt som butiksinnehavarna menade att parkeringsplatserna måste ligga i direkt anslutning till butikerna, ansåg kunderna att 600 till 700 meter var ett acceptabelt gångavstånd. På lördagarna, när de intervjuade uppgav att de hade mer tid för att handla, var gångavstånd på upp till en kilometer mellan parkeringsplats och butiker inget hinder. Studien visade tydligt att kunderna föredrog bilfrihet och folkvimmel framför biltillgänglighet och fler parkeringar.
Bilen har under många år på 1900-talet varit det trafikslag som gynnats mest på bekostnad av andra trafikslag så som gång, cykel och kollektivtrafik. Uppsala är inget undantag. Även i Uppsala har bilen allt för länge varit det dominerande trafikslaget i stadsmiljön, vilket inte minst blivit tydligt i resvaneundersökningar
Malmö har länge arbetat aktivt med att minska bilismen och i planeringen har kommunen en tydlig inriktning om prioritering av trafikslag: gång, cykel, spårvagn, buss och sist bil. I en jämförelse mellan Uppsala och Malmö så visas på stora skillnader. Vad gäller bilresor så är 10 procent av resorna med bil i Uppsala en kilometer eller kortare medan motsvarande andel i Malmö är 4 procent. 37 procent av bilresorna är tre kilometereller kortare och motsvarande siffra för Malmö är 21 procent. Det är avstånd som för de flesta är rimliga sträckor till fots eller med cykel. Andelen bilresor på upp till fem kilometer står för 59 procent av bilresorna i Uppsala jämfört med 38 procent i Malmö. Ett avstånd som är rimligt att färdas med kollektivtrafiken.
Det är fler människor och inte fler bilar som skapar en trivsam och attraktiv stad.
Det som hotar cityhandeln är knappast förbättrade möjligheter för gångtrafikanter, cyklister och kollektivtrafikresenärer, fler bilfria gator och längre avstånd till bilparkering i city. Det som utgör ett reellt hot är den borgerliga alliansens fortsatta planerande för fler externhandelsområden.
Maria Gardfjell
kommunalråd (MP)
Johan Lundqvist
2:e vice ordf (MP) gatu- och samhällsmiljönämnden
UNT 26/4 2013