Automatbanor passé

Automatbanor är en halvmesyr. Thunman avslöjar själv hur sådana ökar fragmenteringen av transportsektorn, skriver Kjell Dahlström.

Uppsala2012-10-27 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Replik. Transportsektorn är en av de mest konservativa delarna av samhället. Att pröva nya lösningar på de gigantiska transportproblemen är välkommet. Carl G Thunman tar upp en gammal Uppsala-favorit, automatbanor (8/10). Tyvärr har denna idé passerat bäst-före-datum. För att förstå detta måste vi fördjupa oss något.

Vi kan emotse en exempellös urbanisering över hela världen före år 2050. Samtidigt tror man att biltrafiken kommer att tredubblas. Detta är ohållbart med den fragmenterade teknik för marktransporter som vi alla lider av i dag. Medan vi som individer till övervägande del väljer att åka bil försöker vi som medborgare att mer eller mindre tvinga våra medmänniskor att inte åka bil och om man nödvändigtvis måste resa bör man göra det kollektivt. Den här ekvationen går inte ihop. Vi måste göra ett rejält omtänkande.

Automatbanor är en halvmesyr. Thunman avslöjar själv hur sådana ökar fragmenteringen av transportsektorn med ytterligare byten mellan automatbanan och andra färdmedel. Automatbanan är fortfarande en mycket tung teknik med 30-90 platser i ett tidtabellsberoende fordon, enligt Thunman.

Spårbilar (engelska podcars) är visserligen en ny teknik men sammansatt av kända tekniska lösningar. Spårbilar har sidoordnade hållplatser, går nonstop från start till mål och utan tidtabell. Om tekniken tillåts prövad ute i samhället kommer den att kunna utvecklas med smarta växlar och tågbildning och tågupplösning i farten, vilket ger mycket hög kapacitet trots att spårbilarna var för sig är relativt små.

Det innebär att automatiserade spårbilar kommer att kunna konkurrera fullt ut både med det stora ansvaret att köra bil och kollektivtrafik med byten och tidtabeller. Med magnetdrift kan även högre hastigheter klaras.

I Uppland skulle spårbilar kunna förbinda stora delar av Stockholm, Uppsala, Arlanda och många andra anslutna orter. Restiden jämfört med bil och kollektivtrafik halveras. Energianvändningen är mycket lägre. Skador och dödsfall är närmare noll än något annat trafikslag – annars kommer det inte att godkännas. Spårbilar bryter med föreställningen om privatbilism och kollektivtrafik. Spårbilar kan användas både publikt och privat.

Kjell Dahlström

Stiftelsen för ett generellt transportsystem (GTS)

UNT 20/10 2012

Läs mer om