Banker kan stävja spelmissbruk

Bankerna skulle kunna ­erbjuda spärrservice till kunder som behöver stöd mot sina spelproblem. Samtidigt tar de ett socialt ansvar. Spelmissbruk är ett stort samhällsproblem, skriver ­Mohamad Hassan.

Spelutomater på Casino Cosmopol i Stockholm.

Spelutomater på Casino Cosmopol i Stockholm.

Foto: Björn Larsson Ask / SvD / SCANPIX

Uppsala2013-10-09 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag träffar många i Uppsala som är beroen­de av spel och som fått sina liv förstörda av sitt beroende. När jag hämtar pizza­ från min kvarterskrog kan jag känna igen spelarna vid spelautomaterna. De står där varje gång jag kommer. Myndigheter i Uppsala kommer dagligen i kontakt med personer som är spelberoende och som spelar bort en hel månadslön, sjukpenning eller a-kassa på en och samma dag. Som folkpartist och socialliberal värnar jag individens frihet att få styra över sitt eget liv, men det finns en gräns. När barn och anhöriga drabbas och skattemedel slösas bort måste vi våga ta ställning.

Folkhälsoinstitutet genomför 2008–2015 Swelogs, Swedish longitudinal gambling study, en av världens största långsiktiga studier som undersöker relationen mellan spel om pengar och hälsa. Swelogs slutsatser är oroväckande.

I Sverige som helhet är andelen problemspelare i befolkningen 2 procent och ytterligare 5 procent har viss risk för spelproblem. Spelproblem finns i hela befolkningen men det finns stora skillnader mellan olika befolkningsgrupper. Nästan var tionde man i åldern 18–24, men färre än var hundrade kvinna i åldern 45–64, är problemspelare.

Det är sex gånger vanligare med dålig psykisk hälsa bland problemspelare och för män finns tydliga samband mellan problem med spel och riskabla alkoholvanor. Det finns också samband mellan spelproblem och spelform. Över 10 procent av dem som spelar bingo, på automater eller poker har spelproblem. Däremot är andelen bara 4 procent bland dem som spelar på hästar eller lotterier.

Andelen problemspelare är högst bland dem med lägst utbildning, lägst inkomst och låg socioekonomisk status. Det finns också en större andel problemspelare bland personer som har socialbidrag, a-kassa eller problem med hushållsekonomin.

De sociala konsekvenserna oroar mig mest: en femtedel av dem som har spelproblem och en tredjedel av dem med förhöjd risk för spelproblem bor i hushåll där det finns barn. 76 000 barn och 260 000 anhöriga i Sverige bor i ett hushåll där det finns en problemspelare.

Folkhälsoinstitutet konstaterar att tillgänglighetsbegränsning är en av de absolut­ viktigaste förebyggande insatserna. Därför är det bra att vi i Sverige har Svenska Spel. Hundra procent av Svenska Spels vinst går via statskassan tillbaka till samhället och Svenska Spel arbetar förebyggande genom att skapa förutsättning för kunderna att göra kloka val.

Ett bra exempel är deras verktyg Playscan som ger grön lampa om spelandet är riskfritt. En röd eller gul lampa betyder att spelaren har, eller kan vara på väg att få, riskabla spelvanor. Playscan förklarar varför och tipsar om vad spelaren kan göra åt situationen. Om det har gått för långt kan man spärra kontot.

Men Svenska Spel måste ta större ansvar för Vegasapparater. De är, enligt de lokala myndigheternas erfarenheter, en vanlig inkörsport till spelproblem.

Svenska Spel har dock inte monopol. Det finns hundratals utländska spelbolag tillgängliga för svenska spelare att besöka online. För de är det vinst och inte spelansvar som gäller. Ur ett folkhälsoperspektiv är vårt problem att det är näst intill omöjligt att reglera sådana spelsidor utan att censurera och blockera internettillgång. Frågan är hur långt vi är beredda att gå för att minska tillgång till mindre reglerade onlinespel? Är vi beredda att acceptera inskränkningar på våra individuella friheter?

Det finns ett alternativ till censurering som hittills inte fått genomslag. Redan nu kan man hos vissa banker välja var i världen ens konto- eller kreditkort får belastas genom att kryssa i några rutor på internetbanken. Om man inte har för avsikt att resa utomlands kan man genom detta minimera riskerna för att råka ut för bedrägeri genom att spärra kortet från utlandsbetalningar.

Detta system borde kunna utvecklas så att det även täcker spelbolag. Så länge bankerna kan tillhandahålla en aktuell lista över onlinesidor och dess betalningssystem skulle man kunna erbjuda en sorts spärrservice till kunder som behöver stöd med att övervinna sina spelproblem.

Det skulle vara en parallell till den frivilliga spärr som Svenska Spel (både online och på deras Casinon i Stockholm, Göteborg, Malmö och Sundsvall) erbjuder spelare med problem. Bankerna får med detta en bra möjlighet att ta ett socialt ansvar. Eftersom det inte bara är individen, utan också ofta barn, anhöriga och samhället, som drabbas av spelproblem har vi ett ansvar att minimera riskerna och stödja dem som blivit spelberoende.

Mohamad Hassan

kommunalråd (FP)

UNT 9/10 2013

Läs mer om