Båtarna skämmer utsikten

I Uppsala kommuns innerstadsstrategi står det att ”Attraktiva offentliga rum bidrar till Uppsalas identitet och drar på sikt både kompetens och investeringar till sig.”

Skeppet i Uppsalas hamn.

Skeppet i Uppsalas hamn.

Foto: Staffan Wolters

Uppsala2018-10-26 12:30
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vi som bor i bostadsrättsföreningarna Kungsängsliljan och Sigurd, närmaste grannar med hamnplan, lever och vistas dagligen i ett sådant attraktivt rum men blir alltmer oroade över miljön kring båtarna som ligger intill hamnparkeringen.

Uppsala har blivit en mycket trivsam stad att bo och turista i genom upprustningen av årummet, liksom allt fler uteserveringar, blomsterutsmyckningar, utomhuskonserter och mycket annat. Här vill vi nog alla att turister, gästande idrottslag och våra egna kommuninvånare ska känna sig välkomna!

Desto mer oroande att det finns en estetisk skamfläck och ett ökande orosmoment i innerstaden, nämligen de tre båtarna som ligger vid kajen intill hamnparkeringen. Båten som kantrade i våras är ett vrak och borde ha fraktats bort för länge sedan, men även de andra båtarna är i anmärkningsvärt dåligt skick. Det är tragiskt att bevittna detta förfall i ett av Uppsalas finrum, vilket också skapar en känsla av otrygghet i vår närmiljö.

I hamnens allra närmaste grannkvarter bor många äldre men också barnfamiljer. Med allas vårt bästa för ögonen har vi uttryckt vår oro i ett brev till kommunen, med hänvisning till innerstadsplanens avsnitt ”Levande båthamn”:

”Ett levande båtliv bidrar positivt till stadslivet och stadens identitet. (…) allas tillgänglighet till årummet och den öppna vattenspegeln måste värnas.”

Enligt riktlinjerna i samma dokument ska man bland annat:

Integrera hamnområdet med den centrala staden och bidra till en attraktiv stadsmiljö.

Prioritera möjligheten att lägga till för båtar i rörelse.

Begränsa permanenta platser som riskerar att privatisera kajen och Fyrisån.

Placera fartygstyper i harmoni med hamnens dåtid och nutid.

Detta menar vi rimmar illa med verkligheten, och vill ha svar på ett antal frågor:

• Om båtarnas ägare har de tillstånd som krävs för såväl båtplats som verksamhet, på vilket sätt harmonierar båtarna med hamnens dåtid och nutid?

• Hur bidrar de till en attraktiv stadsmiljö?

• Hur prioriteras båtar i rörelse när dessa platser är upptagna av båtar i stillhet?

Hamnområdet i Fyrisån är inget öppet, fritt vatten där vem som helst har rätt att göra vad som faller en in. Ska man bedriva verksamhet menar vi att den ska främja trivsel och gynna såväl besökare som invånare. Uppsala kommun borde ställa krav på såväl estetik som miljöansvar i hamnen, samt att verksamheten ska främja trivseln i stadskärnan och inte äventyra tryggheten för de kringboende.

I stället ser vi förfallna båtar som bidrar till miljöförstöring och verksamheter som skapar otrygghet. Vad har Uppsala kommun för skäl att tillåta sådant?

För styrelsen för brf Sigurd

Gunnar Nygren

ordförande

För styrelsen för brf Kungsängsliljan

Gunilla Ekelund

ordförande

Läs mer om