Den förfarne resenären inser dock att det många gånger är både billigare och bekvämare att ta flyget. Men det finns en aspekt som understundom förbisetts.
En enkel förfrågan via Internet om en resa från Stockholm till Göteborg om tre månader gav vid handen att en biljett tur och retur skulle kosta närmare tusenlappen. Samtidigt finns biljetter att köpa till halva priset exakt samma dagar och avgångstider på en av våra vanligaste internetbörser.
Och det rör sig inte blott om enstaka biljetter. En kontrollringning till en av de privatpersoner som annonserat gav vid handen att till den aktuella avgången fanns tolv biljetter kvar!
Vad som uppenbarligen sker är att förslagna individer köper upp SJ:s billigaste biljetter månader i förväg och säljer dem vidare dem med flera hundra procents avans i nära anslutning till aktuellt avgångsdatum.
SJ har de facto med sitt nya prissättningssystem skapat en lönsam svart marknad för tågbiljetter.
Denna utveckling torde inte gynna SJ, inte resenären och inte staten, som går miste om skatteintäkten på avansen. Och framförallt gynnar den inte samhällsmoralen.
Ett enkelt sätt att återställa ordningen vore att avkräva biljettköparen namnuppgifter som sedan kontrollerades mot medhavd legitimation vid biljettviseringen.
Detta förfaringssätt skulle vara helt i linje med vad som sker på inrikesflyget. Och vad bättre är, med en relativt liten insats skulle basarverksamheten och svarthandeln med SJ-biljetter rökas ut.
Wilhelm Engström
professor, SLU
UNT 25/7 2008
professor, SLU
UNT 25/7 2008