Bryt mönstret, behåll GUC!

Skjut upp nedläggningsbeslutet för GUC tills det finns ett bättre helhetsunderlag, skriver Jesper Eklund.

Uppsala2012-10-18 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Lokaler och rum ger en skola unika förutsättningar som förmedlare av kunskap. De kan stimulera kreativitet och känslor. Ge trygghet.

GUC ansökte 2009 om att få starta grundskola med förskola till årskurs sex från hösten 2010. Skolverket gav tillstånd för en grundskola men arbetet med den nya gymnasieplanen GY11 sköts upp. Tanken var att samla för- grund- och gymnasieskola tillsammans. Detta skulle ge ett mervärde och flexibilitet då elevkullarnas toppar inte är synkrona.

Elevmängden totalt är dock relativt konstant. I skolan finns lokaler med utrymme för alla typer av verksamhet.

Kommunfullmäktiges bedömning från 2010 är att GUCs lokaler är moderna och belägna i ett område som inom en tioårsperiod kommer att ha en stor befolkningsökning. Det är av strategisk betydelse att behålla fastigheten som skolbyggnad.

Denna ägs av fastighetsbolaget AB Uppsala Kommuns Industrihus vars vinst 2011 var 28,3 miljoner kronor. Till etthundra procent är Industrihus ägt av Uppsala kommun. Med välvilja måste man kunna justera hyresnivån eller ägandeformen för lokalerna.

Att finna en annan lösning än den av Lokalberedningsgruppen föreslagna är möjligt.

Evakuera i möjligaste mån Brantingsskolan, Årsta med flera till de skolor som i dag har en överkapacitet i sina lokaler. Införliva förskola och grundskola permanent tillsammans med gymnasieskolor.

Det handlar inte om partipolitik eller om att bussa sjuåringar till Fyrislund. Det handlar om att ta ansvar, visa mod och handlingskraft.

Genom att våga bryta ett mönster kan vi som vuxna visa att man värnar om barn och ungdomars bästa. Och att man då även tar ansvar för kommunen och medborgarnas pengar både i dag och för framtiden.

Skjut upp det aktuella beslutet tills det finns en helhetsbild. Samordna utredningarna kring alla pedagogiska lokaler och tänk i nya banor där man skapar en långsiktigt hållbar modell.

Jesper Eklund

IT-pedagog, GUC Uppsala

UNT 18/10 2012

Läs mer om