Bygg fyra spår till Uppsala

Trots positiva tongångar från infrastrukturministern saknas besked i länets viktigaste framtidsfråga: fyrspår till Stockholm. Det skriver Göran Brocknäs, regionchef för Handelskammaren i Uppsala län.

Foto: HENRIK MONTGOMERY / SCANPIX

Uppsala2013-03-10 15:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd sänder i UNT 5/3 positiva signaler i de järnvägsfrågor Handelskammaren tydligt lyft fram under lång tid. Eftersatt underhåll, tidigare underinvesteringar och behov av nyinvesteringar ska nu tas igen. Men trots positiva toner saknas besked i länets viktigaste framtidsfråga – fyrspår till Stockholm.

För regionens och företagens kompetensförsörjning – liksom för alla de människor som drabbas av förseningar och inställda tåg – är behovet uppenbart. Vi har också år efter år kunnat se att resandeökningen slagit de initiala prognoserna när nya trafikupplägg lanserats. Ingen tror i dag annat än att även dagens prognoser är konservativa och att tillväxten fortsätter.

Men också godsfrågan är viktig. I dag produceras allt mindre volymvaror i Sverige. Merparten importeras och måste på ett ekonomiskt och miljömässigt hållbart sätt nå kunden. En ökande del av försörjningen av huvudstadsregionen kommer att ske norrifrån, till exempel via Gävle och Hargshamn. Här krävs en systemsyn på hamnar/flygplatser, järnväg, terminaler och slutligen biltransport. Den växande huvudstadsregionen kommer att krävaökad kapacitet för att kunna försörja upp till fyra miljoner människor med livets nödtorft. Idag är järnvägen flaskhalsen för godsförsörjning norrifrån.

Handelskammaren har tryckt på i frågan. Därför finns idag ett förslag till utbyggnadsordning för Ostkustbanan för ministern att ta ställning till. Vi ser fram emot ett positivt besked i kommande plan, mot bakgrund av ministerns tydliga utpekande av Ostkustbanan.

Göran Brocknäs
regionchef, Handelskammaren i Uppsala län
UNT

Läs mer om