Bygg klart cykelväg till Ulva

Bygg färdigt cykelväggen till Ulva. Markägarnas intressen får inte stå i vägen för en fantastisk cykelväg längs med Fyrisån, skriver Erik Pelling, Berit Ericsson och Carl Lindberg.

Uppsala2012-02-15 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Önskemål om en cykelväg längs Fyrisån från Uppsala till Ulva kvarn har funnits i över 30 år. Lika länge har det funnits en stark önskan hos de boende i Bälinge om en cykelväg till Uppsala via Ulva. År 2004 beslöts att en cykelväg med belysningsstolpar längs Fyrisån skulle byggas.

Beslutet överklagades av markägarna till Fastighetsdomstolen, som ansåg, att det var av väsentlig betydelse att cykelvägen skulle byggas och att intrånget var marginellt på jordbruksverksamheten. Markägarna drev det vidare till Svea Hovrätt, som godkände Fastighetsdomstolens beslut. Därmed kunde den första delen av cykelvägen byggas, men den slutar i Klastorp, halvvägs till Ulva.

Lantmäterimyndigheten förberedde därefter resten av vägen. En sakkunnigutredning konstaterar att cykelvägen ger samhällsekonomiska vinster och ökad tillgänglighet till naturen. På nytt överklagas Lantmäterimyndighetens beslut. Fastighetsdomstolen konstaterar då att cykelvägen är väsentlig och att den inte medför ”synnerligt men” för jordbruksfastigheterna, men återförvisar ärendet för närmare utredning. Där ligger frågan nu.

Detta problem borde vara enkelt att lösa med varningslampor och bommar, ett system som järnvägen praktiserat i över 100 år. Trafikverket kommer att inom kort ha fullbordat cykelvägen från Bälinge till Ulva kvarn. Nu handlar det alltså bara om att ta fram ett förslag till varningssystem så att hela vägen kan fullföljas.

Vid kommunfullmäktigedebatten i augusti förra året stödde Moderaterna genom Liv Hahne Socialdemokraternas förslag att det vore angeläget att bygga denna väg. Hahne såg den som både en ”upplevelseväg” och ”funktionell väg”, som skulle kunna vara klar år 2013.

Den ende i debatten som motsatte sig byggande av cykelvägen med argumentet att det var viktigt att beakta markägarnas intressen, var kommunalrådet Stefan Hanna (C). Ska verkligen Stefan Hannas önskan att värna markägarna få stå i vägen för fullföljandet av en fantastisk cykelväg längs Fyrisån?

Erik Pelling

kommunalråd (S)

Berit Ericsson

ledamot (S) gatu- och samhällsmiljönämnden

Carl Lindberg

ledamot (S) kommunfullmäktige

UNT 15/2 2012

Läs mer om