Regeringen har vid ett flertal tillfällen lyft fram vikten av renässansen inom gruvnäringen.
Under vintern har man också presenterat sin ”mineralstrategi” där näringsdepartementet understryker vikten av satsningar på infrastruktur kopplad till gruvnäringen. Regeringen noterar även att det i flera fall brådskar eftersom gruvbrytning påbörjats i områden med behov av infrastrukturförstärkning.
Vi kan bara hålla med. Den svenska gruvnäringen är helt beroende av en fungerande infrastruktur.
Vi ser dock med oro på de långa ledtiderna i genomförandet av dessa infrastrukturprojekt. Därutöver, när svaveldirektivet inom sjöfarten snart träder i kraft (och kraftigt ökar kostnaderna för sjötransporter) påverkas svensk gruvnäring av en allt annat än konkurrensneutral pålaga. Detta understryker ytterligare behovet av väl fungerande infrastruktur och effektiva transporter kopplade till gruvnäringen.
En av de viktigaste frågorna för att kompensera för det ökade kostnadstrycket på transporterna är att gå med största möjliga tonnage på Östersjöhamnar. Vi behöver helt enkelt förbättra farlederna för att kunna ta in större båtar till hamnarna. Om så inte sker så hotas ett stort antal jobb inom gruvnäringen.
I Dannemora i Östhammars kommun har malmbrytningen återupptagits sedan något år av Dannemora Mineral. En gruva som funnits sedan slutet av 1400-talet men som stängdes i början av 1990-talet. En av gruvan i Dannemoras stora konkurrensfördelar är närheten till järnväg och utskeppningshamnen Hargs hamn, vilket har möjliggjort effektiva och miljövänliga transporter. Fram till nu i alla fall.
Nu krävs en utbyggd farled som medger trafik med större fartyg för malmlasterna för att behålla konkurrenskraftiga transportkostnader till kunderna på kontinenten.
Förutsättningar finns också för att Hargs hamn kan expandera när det gäller andra godsslag än malm, däribland energiråvara till kraftvärmeverk i den starkt expanderande Stockholm–Uppsala-regionen. I potten ligger hundratals jobb i norra Uppland.
En samhällsekonomisk analys i enlighet med Trafikverkets anvisningar visar på hög samhällsekonomisk nytta i projektet – i huvudscenariot är avkastningen 30 procent på varje investerad krona. Projektet beräknas också leda till minskade utsläpp till luft, ökad sjösäkerhet samt möjliggör ökad konkurrens mellan rederier och därmed förutsättningar för bättre sjötransportpriser. Allt i enlighet med de transportpolitiska målen och regeringens krav på samhällsnytta.
Dessutom, av den beräknade kostnaden på 75 miljoner kronor är Dannemora Mineral, Hargs hamn, Regionförbundet Uppsala och Svensk Kärnbränslehantering tillsammans beredda att stå för 27 miljoner kronor. En medfinansiering på hela 36 procent!
Alla tillstånd finns på plats, inklusive MKB och lagakraftvunnen miljödom, så varje dags fördröjning av projektet är en förlust av given samhällsnytta.
Vi har här en unik möjlighet att med små medel uppnå stor effekt i linje med såväl mineralstrategin som de transportpolitiska målen. Låt oss tillsammans ta vara på den!
Ralf Nordén
vd Dannemora Mineral
Jacob Spangenberg
kommunstyrelsens ordförande (C) Östhammars kommun
Cecilia Forss
ordförande (M) Regionförbundet Uppsala län
Curt Nilsson
vd Hargs hamn AB
Christopher Eckerberg
vd Svensk Kärnbränslehantering AB
UNT 7/6 2013